Skuteczne odchudzanie na rowerze

  • Post author:
  • Reading time:10 mins read

Jazda na rowerze i odchudzanie to świetne połączenie. Jeśli szukasz sposobu na spalenie zbędnych kalorii, wzmocnienie kondycji fizycznej, ciesząc się jednoczesnie aktywnością na świeżym powietrzu, to odchudzanie na rowerze może być idealnym rozwiązaniem dla Ciebie. Jazda na rowerze nie tylko wspiera proces utraty wagi, ale również przynosi szereg innych korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego.

by atka

Jak jazda na rowerze wspiera odchudzanie i czemu jest to doskonały wybór?

Spalanie kalorii – jazda na rowerze to doskonały sposób na spalanie kalorii. W zależności od intensywności, rodzaju i czasu trwania treningu, można spalić od kilkuset do nawet tysiąca kalorii na godzinę. Standardem jest spalanie od 300 do 400 kalorii podczas godzinnej przejażdżki. Regularne treningi mogą znacznie przyspieszyć tempo utraty wagi, szczególnie gdy są połączone z odpowiednią dietą. Podczas kilkugodzinnych Maratonów MTB potrafiłem spalić nawet 3000 kalorii. nieźle co?

Trening całego ciała – jazda na rowerze to nie tylko praca nóg. Podczas pedałowania zaprzęgamy do pracy różne grupy mięśniowe. Są to oczywiście mięśnie nóg ale i też ramion, brzucha, i pleców. Co ciekawe ruch nogi rozpoczyna praca pośladka. Tak więc odchudzanie na rowerze to dodatkowo kompleksowy trening, który angażuje wiele partii mięśniowych jednocześnie, przyspieszając w ten sposób proces spalania tłuszczu. Praca innych mięśni to bonus. W szczególności podczas jazdy MTB, czyli na rowerze górskim w terenie.

Niskie obciążenie stawów – w przeciwieństwie do niektórych innych form aktywności fizycznej, takich jak na przykład bieganie, jazda na rowerze nie obciąża nadmiernie stawów. Dzięki czemu jest im bardziej przyjazna, co sprawia, że jest odpowiednia dla osób z nadwagą lub problemami stawowymi. Dla osób takich świetnym rozwiązaniem jest również pływanie do którego zachęcam w artykule poświęconemu pływaniu, który znajdziecie tutaj.

Poprawa kondycji fizycznej – nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, że kolarstwo należy do dyscyplin aerobowych. Co oznacza to, że regularne treningi na rowerze poprawiają wydolność krążeniowo oddechową organizmu, czyli mówiąc najprościej: kondycje. Zwiększenie wydolności sprawia, że jesteśmy w stanie wykonywać dłuższe i bardziej intensywne treningi, co przyspiesza proces odchudzania.

Jak zacząć proces odchudzania na rowerze?

Najlepiej już! Piszę ten artykuł w niedziele, wiec proponuje zacząć od jutra, czyli od poniedziałku. Jak? sądzę, że najlepiej od dojazdów do pracy rowerem. Co? jak? zimą? zwariowałeś człowieku?! No cóż, co to za zima z szesnastoma stopniami na plusie… Nie będę się tutaj rozpisywał na ten temat, ponieważ wszystko opisałem w kilku artykułach, które w sezonie zimowo-jesiennym są wyjątkowo popularne:

Zdecydowanie najpopularniejsze i zachęcające jednocześnie do jazdy na rowerze zimą to artykuły to: Idzie zima, a może rowerem do pracy?, oraz Jak ubrać się na rower zimą i jesienią?. Zachęcam do lektury i mam nadziej, że znajdzie się kilka odważnych osób, które spróbują swoich sił.

Jak trenować na rowerze, żeby schudnąć?

Są dwa główne rodzaje treningów wspomagających odchudzanie na rowerze. Pierwszy to trening interwałowy. Drugi to trening tlenowy. O co chodzi? Opisze to w skrócie ponieważ zagadnienie to wymaga opisu w osobnym artykule który przygotuje w następny weekend. Tak więc:

Trening interwałowy to według mnie to najskuteczniejsza metoda odchudzania na rowerze. Opiera się na naprzemiennej intensywności jazdy. Dokładnie rzecz ujmując chodzi o wykonywanie intensywnych okresów wysiłku poprzez sprinty, przeplatane okresami odpoczynku polegającymi na lekkiej, swobodnej jeździe. Zasada jest banalnie prosta. Przykładowo: minuta sprintu i dwie minuty odpoczynku, lub 30 sekund sprintu i 2 minuty odpoczynku itp. Wszystko zależności od stopnia zaawansowania. Ważne jest aby podczas fazy odpoczynku nie przestawać pedałować. Trening taki powinien trwać od 15 do 60 minut. Ale najlepsze w treningu interwałowym jest to, że jeszcze długo po jego zakończeniu dochodzi do redukcji tkanki tłuszczowej.

Trening tlenowy to jeszcze prostszy sposób aby zgubić zbędne kilogramy na rowerze. Jego najprostszą i jednocześnie jedyną zasadą jest to, aby tego typu trening wykonywać w przedziale około 60-70% tętna maksymalnego (HR max). Co to jest tętno maksymalne? Wszystko opiszę dokładnie w kolejnym artykule.

Do obu powyższych treningów niezbędny będzie sprzęt mierzący czas w przypadku „interwałów” lub tętno w przypadku jazdy „w tlenie”. Nie namawiam nikogo do zakupów od razu liczników Garmina za 1000 zł z czujnikami, kadencji, tętna, siły itd. Ale myślę, że prosta opaska lub smartwatch za nie duże pieniądze na początek wystarczy.

Wskazówki dla osób rozpoczynających przygodę z jazdą na rowerze

Początki mogą być trudne – jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą na rowerze, pamiętaj, że początki mogą być trudne. Mogą boleć Cię nogi, plecy i ręce. Dlatego stopniowo zwiększaj czas i intensywność treningów, dając swojemu ciału czas na adaptację. Może zmotywuje Cię artykuł na temat tego jak przejechać swoje pierwsze 100 km na rowerze, który znajdziesz tutaj.

Bezpieczeństwo przede wszystkim – podstawa to kask rowerowy na temat którego rozpisałem się w tym artykule. Natomiast wszystko na temat zasad bezpiecznej jazdy na rowerze znajdziesz tutaj. Poświęć kilka minut na lekturę, bo jest to bardzo ważny temat.

Urozmaicaj treningi i zapobiegaj monotonii – nie ograniczaj się do jednego rodzaju treningu na rowerze. Wypróbuj różne trasy, techniki jazdy i ukształtowania terenów, aby utrzymać motywację i zapobiec monotonii. Stawiaj sobie poprzeczkę coraz wyżej i nie bój się podjazdów. Jeżeli ja nie mogłem podjechać pod jakiś podjazd, wracałem do niego po jakimś czasie i pokonywałem go, aż nie stanowił dla mnie problemu.

Bez diety ani rusz

Choć byście jeździli codziennie i przykładali się do treningów, to jedząc jak prosie nigdy, przenigdy nie schudniecie. Odważę się stwierdzić iż, dieta stanowi aż 70% sukcesu. Słodycze, słodkie napoje, białe pieczywo, alkohol czy jedzenie przed snem to najgorsze co może być dla osoby walczącej z utratą wagi. Nie chodzi mi tutaj o jakieś głodówki czy radykalne diety. Tylko o zmiany nawyków żywieniowych. Wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem. Więcej na temat odżywania podczas jazdy rowerem znajdziesz tutaj.

Podsumowanie

Jazda na rowerze to nie tylko świetny sposób na odchudzanie, ale także sposób na poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego. Regularne treningi na rowerze mogą przyspieszyć tempo utraty wagi, wzmacniać mięśnie i poprawiać kondycję fizyczną. Jednak pamiętaj o równowadze między aktywnością fizyczną a zdrową dietą, aby osiągnąć najlepsze efekty w procesie odchudzania. Ciesz się jazdą na rowerze i obserwuj, jak Twoje ciało i umysł odnoszą korzyści z tego wspaniałego sportu!


Dodaj komentarz