Jaki łańcuch rowerowy wybrać? Jak dobrać odpowiedni?

  • Post author:
  • Reading time:16 mins read

Łańcuch rowerowy to jedna z najczęściej wymienianych i najszybciej zużywających się części w rowerze. Jest fundamentalnym elementem zarówno napędu jak i całego roweru. Niestety ale i na niego pewnego dnia przychodzi czas, a wtedy wypadało by posiadać odpowiednią wiedzę jak samemu dobrać odpowiedni model kompatybilny z naszym napędem. Ale spokojnie… wszystkiego dowiecie się poniżej.

Zacznę może od tego kiedy należy wymienić łańcuch rowerowy. I nie mówimy tutaj wyłącznie o sytuacji jego zerwania. Wyczerpujący artykuł na ten temat znajdziecie w naszym wpisie kiedy wymienić łańcuch rowerowy?. Proponuje zerknąć, bo artykuł jest naprawdę pomocny.

baner reklamowy by_atka 1

1. Dobór szerokości łańcucha na podstawie ilości zębatek w kasecie/wolnobiegu

Od tego należy zacząć. To ilość rzędów w kasecie informuje was o grubości łańcucha. Im więcej rzędów kasety tym cieńszy bezie wasz nowy łańcuch rowerowy, gdyż odległość pomiędzy rzędami kasety maleje. Mówiąc najprościej musicie wejść w posiadanie ściśle tajnej wiedzy o ilości przerzutek z tyłu.

Jest jeszcze opcja, iż posiadacie przerzutkę wewnątrz tylnej piasty. W takiej sytuacji kupujecie łańcuch jednorzędowy gdyż liczy się jedynie ilość zębatek widocznych na zewnątrz.

Podsumowując na rynku istnieją łańcuchy do kaset (lub wolnobiegów):

  1. jednorzędowych – występujących głównie w BMX lub w rowerach z przerzutkami w piaście (tkz. planetarnymi),
  2. 5,6,7,8 rzędowych – jeden łańcuch pasuje do wszystkich wymienionych szerokości,
  3. 9 rzędowych,
  4. 10 rzędowych,
  5. 11 rzędowych,
  6. 12 rzędowych,
  7. 13 rzędowych.

2. Dobór długości łańcucha

Łańcuch nie może być ani za krótki ani za długi gdyż w obu przypadkach napęd będzie działał nieprawidłowo i do tego możecie zniszczyć poszczególne jego elementy. Czyli jest to bardzo ważny parametr. Najistotniejsze aby nie kupić za krótkiego łańcucha, bo wtedy nic już nie zdziałacie (pozostaje jedynie dosztukowanie łańcucha). Jeżeli natomiast kupicie za długi, to żaden problem ponieważ można go spokojnie skrócić (na temat skracania czyli skuwania i rozkuwania łańcucha napisze osobny artykuł).

Co ciekawe długość łańcucha zawsze wychodzi parzysta! i składa się on z kilku elementów: sworznia (pinu), ogniwa zewnętrznego i wewnętrznego ora z rolki.

Gdy wymieniamy łańcuch na nowy, to musi on mieć oczywiście identyczną długość co stary (o ile wszystko do tej pory działało poprawnie). Nie ukrywam jednak, iż ciężko znaleźć taki łańcuch i zazwyczaj trzeba go skracać. Najpopularniejsze wymiary to 114, 116 lub 118 ogniw. Najkrótsze modele mają 108, a najdłuższe nawet ponad 140 ogniw.

No dobra wszystko pięknie… ale, jak zmierzyć długość łańcucha? Nie będę rozpisywał się o różnych dziwnych metodach. W naszym serwisie używamy zawsze jednej, która sprawdza się zawsze w 100%. (w przypadku kiedy mamy do dyspozycji stary łańcuch). I jest to tradycyjne liczenie ogniw w starym łańcuchu. Jak to poprawnie zrobić? chyba poniży obrazek wyjaśnia wszystko bez zbędnego rozpisywania się. Tak więc ile ogniw mają łańcuchy na obrazku B i C?

Jeszcze kilka małych podpowiedzi:

  • gdy chcecie policzyć ogniwa łańcucha bez jego zdejmowania, proponuje zacząć od spinki. Jeśli natomiast wasz łańcuch nie jest w nią wyposażony to polecam aby zaznaczyć sobie w jakikolwiek kreatywny sposób ogniwo od którego zaczniecie liczenie,
  • ogniwa zawsze policzcie przynajmniej 2 razy, uwierzcie mi… wiem co mówię,
  • nie polecam natomiast aby przykładać do siebie stary i nowy łańcuch celem sprawdzenia czy długość tego drugiego jest poprawna ponieważ stary łańcuch mógł się wyciągnąć na tyle, iż ten pomiar nie ma po prostu sensu.

W przypadku kiedy nie mamy do dyspozycji starego łańcucha sprawa troszkę się komplikuje. Jest jednak i na to bardzo prosta metoda. Mianowicie polega ona na tym aby założyć nowy łańcuch na największą tarcze na korbie z przodu oraz największą na kasecie z tyłu. Jednakże co istotne bez przeplatania go przez przerzutki. Następnie należy ów łańcuch naciągnąć tworząc z niego pętle. Gdy łańcuch jest już naciągnięty dwa najbliżej siebie ogniwa z przeciwległych końców łańcucha związujemy na przykład drutem, tak aby łańcuch trzymał się w miarę sztywno i liczymy wszystkie ogniwa. I do uzyskanego wyniku dodajemy 2 ogniwa.

Ale uwaga. Żeby nie było za łatwo występują odstępstwa od wyżej wymienionej liczby 2 ogniw do dodania po złączeniu nowego łańcucha, i kolejno w przypadku:

  • napędu Shimano 1×12 w rowerach z przednim amortyzatorem + 4 ogniwa
  • napędu Shimano 1×12 w rowerach z przednim i tylnym amortyzatorem + 5 ogniw
  • napędu SRAM 1×11 + 4 ogniwa
  • napędu SRAM 1×12 w rowerach z przednim amortyzatorem + 4 ogniwa
  • napędu SRAM 1×12 w rowerach z przednim i tylnym amortyzatorem + 3 ogniwa

W każdym innym przypadku dodajemy 2 ogniwa.

3. Jaki łańcuch w rowerze elektrycznym?

No i tutaj zagwozdka… Czy e-bike wymaga specjalnego łańcucha? Bo przecież na rynku jest pełno łańcuchów dedykowanych właśnie do rowerów elektrycznych. Czy to aby nie jest jedynie ściema marketingowa, bo oczywistością jest, że taki łańcuszek kosztuje więcej.

Sprawa wygląda tak, że rowery elektryczne z silnikiem umiejscowionym centralnie, czyli w korbie wymagają zastosowania specjalnych łańcuchów przeznaczonych do e-bików. Natomiast elektrykom z silnikami znajdującymi się w tylnej piaście koła w zupełności wystarczy zwykły łańcuch. Jest tak ponieważ w przypadku silników umiejscowionych w korbie przekazanie mocy bezpośrednio na łańcuch jest dość gwałtowne, co powoduje nadmierne obciążenie ogniw, czego wynikiem jest szybsze wyciąganie (zużywanie) się łańcucha lub nawet jego zerwanie. Natomiast gdy moc na łańcuch przekazywana jest za pomocą nóg rowerzysty wzrasta ona stopniowo. Taki, że tak to ujmę rowerzysta „kozak” wygeneruje maksymalnie 30% – 40% mocy momentu obrotowego w porównaniu do silnika elektrycznego umiejscowionego centralnie.

4. Którego producenta łańcuchów rowerowych wybrać?

Nie obowiązują tutaj sztywne zasady bo łańcuchy różnych producentów działają na napędach innych producentów. Najważniejsze aby wszystko było kompatybilne wymiarowo. Jeśli jeździcie na napędzie Shimano Deore łańcuch Sram lub KMC będzie jak najbardziej pasował. W moim przypadku do szosy gdzie mam osprzęt Shimano kupuje od lat łańcuchy KMC. Natomiast do MTB gdzie założony mam obecnie osprzęt SRAM Eagle 1×12 nie jeździłem jeszcze na innym niż łańcuch SRAM’a właśnie.

Co ważne przy zakupie łańcucha proponuje skupić się na jednym z renomowanych producentów czyli: Shimano, SRAM, KMC, Campagnolo lub Connex. Wszystkie to firmy dają gwarancje wysokiej jakości.

Jeśli chodzi o półkę cenową to nie polecam kupować łańcuchów z tej najniższej. Każdy rodzaj łańcucha, czy to 1-rzędowy czy 12-rzędowy posiada jakiś wachlarz wyboru od – do. W moim przypadku gdy wymieniam łańcuch w moim SRAM Eagle 1×12 NX to kupuje zazwyczaj NX’a lub GX’a a ich cena wacha się od 110 do 130 zł. Są jednak łańcuchy do 12-rzędówek po 200, 300 złotych. Taki jak na przykład KMC X12 Gold. Musze przyznać, że wygląda rewelacyjnie i chyba dlatego kosztuje prawie dwa razy więcej. Czy warto? Decyzja jak najbardziej indywidualna bo jakościowo szczerze wątpię aby był lepszy od SRAM’a. Ale jeszcze dla pewności jeszcze to sprawdzę i zaktualizuje ten wpis.

Podsumowanie

Podsumowując całe te wypociny nazwane „artykułem” najważniejszą kwestią jest aby:

  1. wasz nowy łańcuch był kompatybilny z nowym napędem, czyli dobrze policzyć ogniwa i ilość rzędów w kasecie (lub wolnobiegu),czyli podstawa podstaw
  2. skupiać się na wymienionych wyżej prze zemnie producentach łańcuchów rowerowych,(dobrych markach),
  3. nie wybierać najtańszej opcji na rynku,
  4. nie wszystko złoto co się świeci, czyli nie koniecznie inwestować w świecidełka, (jak powyżej),
  5. dbać i przede wszystkim dbać o nowy łańcuch, który odwdzięczy się zdecydowanie dłuższą żywotnością, przyjeną dla ucha kulturą pracy całego napędu oraz brakiem chęci na przedwczesne zużywanie innych elementów napędu takich jak np. kaseta.

Jak dbać o łańcuch rowerowy i kiedy go wymienić dowiecie się w poniższych artykułach:

Czyszczenie łańcucha rowerowego

Jak i czym nasmarować łańcuch rowerowy?

Jak poprawnie korzystać z przerzutek w rowerze?

Kiedy wymienić łańcuch rowerowy?


Dodaj komentarz