Wszyscy chyba znamy te klimaty kiedy to łańcuch spada z zębatek przedniej korby. Lub gdy kciukiem musimy dopychać manetkę przerzutki w celu dopchnięcia łańcucha tak aby ten w końcu łaskawie wskoczył na większą tarcze z przodu. Poniżej instrukcja krok po kroku jak wyregulować przednią przerzutkę.
1. Narzędzia
Do regulacji przedniej przerzutki potrzebujesz:
- Śrubokręt krzyżakowy
- Klucz imbusowy 5
- Kombinerki
- Obcęgi do obcięcia linki przerzutki (mogą być też kombinerki).
Jeśli nie posiadasz tych podstawowych narzędzi to od razu możesz się w nie zaopatrzyć tutaj.
2. Rodzaj mocowania przedniej przerzutki do ramy i pierwsze ustawienie wysokości
- standardowe mocowanie obejmą do pionowej/pod siodłowej rury ramy – występuje w 99% rowerów,
- mocowanie do osi suportu (e-type) – bardzo, bardzo rzadko już stosowana opcja.
- mocowanie do wykonanych już podczas produkcji otworów będących integralną częścią ramy roweru (direct mount) – opcja stosowana głównie w rowerach z karbonową ramą.
Jedynie w przypadku standardowego mocowania obejmą możemy zaszaleć z odkręceniem całej przerzutki i ustawieniem jej wysokości względem największej zębatki. Tak więc, przed regulacją najpierw warto sprawdzić czy przerzutka jest umiejscowiona poprawnie. Charakteryzuje się to tym, że: po pierwsze prowadnica przedniej przerzutki umiejscowiona jest ok 2mm nad największa zębatką. Po drugie, że prowadnica ta ustawiona jest równolegle do największej zębatki korby (mniej więcej równolegle ponieważ robi się to „na oko” i nie musi być idealnie). Jeżeli jest inaczej to zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę korby, odkręcamy śrubkę trzymającą linkę oraz tę odpowiedzialną za obejmę, ustawiamy prowadnicę przerzutki na wymiar wspomnianych powyżej 2 mm (prowadnice przerzutki można dopchnąć nad największą zębatkę za pomocą ręki gdyż nie trzyma jej obecnie linka) po czym dokręcamy linkę i obejmę.
3. Naciąg i stan linki
Zerknij w jakim stanie jest twoja linka od przedniej przerzutki. Jeżeli jest zardzewiała lub rozwarstwiona to koniecznie wymień ją na nową. KONIECZNIE. Gdy przerzutka jest już ustawiona poprawnie warto zadbać o odpowiedni naciąg linki. W tym celu należy ustawić łańcuch na najmniejszej zębatce. Śrubę baryłkową przy manetce dokręcić do oporu, po czym odkręć o jeden obrót (pozostawiając sobie w ten sposób pole manewru). Następnie odkręć śrubę imbusową trzymającą linkę po czy, naciągnij linkę i dokręć śrubkę.
4. Regulacja maksymalnych wychyleń
Jedziemy dalej… w przedniej przerzutce mamy dwie śrubki umiejscowione obok siebie podpisane „L” oraz ”H”. (zazwyczaj podpisane..). Są to śrubki odpowiedzialne za maksymalne wychylenia przełożeń tzn. aby nasz łańcuch po prostu nie spadał z tarczy wpychany za mocno przez prowadnice na zewnątrz największej zębatki lub do wewnątrz z najmniejszej.
Zacznijmy od ustawienia maksymalnego wychylenia przerzutki przedniej na niskim przełożeniu:
- Z przodu ustaw łańcuch na najmniejszej zębatce, natomiast z tyłu (na kasecie) na największej po czym poluzuj śrubkę trzymającą linkę przedniej przerzutki,
- Za pomocą śrubki „L” ustaw prowadnice centralnie na środku najmniejszej zębatki z przodu po czym naciągnij i dokręć linkę przerzutki.
- Zakręć korbą, jeżeli łańcuch próbuje spaść z małej tarczy korby w stronę roweru to dokręć (w prawo, czyli zgodnie z ruchu wskazówek zegara) śrubkę „L” o ćwierć obrotu . Jeżeli próbuje wskoczyć wyżej to śrubkę „L” należy poluzować (czyli zakręcić przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Teraz maksymalne wychylenie przerzutki przedniej na wysokim przełożeniu:
- Wrzuć łańcuch na największą tarcze korby i najmniejszą tylnej kasety,
- Śrubką oznaczoną literą H ustaw prowadnicę w taki sposób, aby jej wewnętrzna część znajdowała w odległości około 2 mm od łańcucha,
- Po raz kolejny kręcimy korbą. Jeśli podczas kręcenia pedałami łańcuch próbuje spaść na zewnątrz, dokręcamy (w prawo czyli zgodnie z ruchu wskazówek zegara) śrubę H o ćwierć obrotu, a jeśli próbuje zeskoczyć na środkową zębatkę, kręcimy śrubokrętem w przeciwną stronę,
- Sprawdź teraz jak zachowuje się przerzutka. Pozmieniaj kilka razy biegi, ze środkowej zębatki na najmniejszą i zobacz czy prowadnice nie chce zepchnąć łańcucha, to samo zrób zmieniając bieg ze środkowej zębatki na największą.
Jeżeli łańcuch nie próbuje ani spadać ani wskakiwać wyżej to zakres maksymalnych wychyleń masz już z bańki.
4. Regulacja przedniej przerzutki śrubą baryłkową
Czas teraz poskakać łańcuchem przy pomocy manetki po tarczach przedniej przerzutki. Jeżeli zmiany są płynne to po robocie. Gdy natomiast przełożenia są opóźnione, lub łańcuch nie ma ochoty wskoczyć na wyższą zębatkę musimy dokręcić lub odkręcić śrubę baryłkową przy lewej manetce na kierownicy aż zmiany przełożeń będą płynne (śruba baryłkowa odpowiada za naciąg linki i w zależności od producenta czy modelu potrafi mieć różny wygląd i kształt).
Zakręć korbą:
- jeżeli łańcuch ewidentnie z opóźnieniem wskakuje z mniejszej tarczy na większą to ODKRĘĆ śrubę baryłkową (w lewo) na manetce, w ten sposób napinasz linkę przerzutki.
- jeżeli łańcuch nie chce spaść z większej tarczy na mniejszą należy poluzować napięcie linki i WKRĘCIĆ śrubę baryłkową w manetkę.
- wszystkie regulacje śrubą baryłkową wykonuj delikatnie, tzn. maksymalnie o pół obrotu po czym sprawdź jak pracuje przerzutka, źle? kolejne ćwierć obrotu… i tak do skutku.
Podsumowując, z doświadczenia wiem, że jest to żmudna praca wymagająca cierpliwości. Regulacje przedniej przerzutki należy wykonać kilka razy aby załapać o co w tym chodzi. Ale mam nadzieje, że wam uda się to ogarnąć za pierwszym razem. Tak więc, powodzenia.
Jeśli masz podobny problem z tylną przerzutką to zachęcam do zapoznania się z artykułem: „Najprostsza instrukcja regulacji tylnej przerzutki w rowerze”. Wpis ten na pewno ułatwi Ci życie.
Co jeśli przy próbie regulacji rozgwintowały się śrubki do regulacji LH? Mam Treka Marlina 5 gen 2 i nie wiem jaką śrubkę teraz kupić 😢
Cześć Anna. Jeżeli to na pewno gwint w śrubce ucierpiał, a nie otwór gwintowany w przerzutce to najlepiej wziąć te nieszczęsną śrubkę i udać się do jakiegoś sklepu z materiałami złącznymi. Może na początek spróbować w sieciówce typu „Leroy Merlin” i zapytać obsługę czy mają coś takiego. Kształt główki, czy większa długość to nie problem. Najistotniejszy jest skok gwintu. Nigdy nie miałem takiej sytuacji, więc życzę powodzenia.