Jak najlepiej przedłużyć żywotność łańcucha rowerowego? Woskowanie! Poprawnie nawoskowany łańcuch eliminuje potrzebę jego ciągłego mycia i smarowania. Wosk konserwuje, chroni i przedłuża żywotność łańcucha, chroniąc tym samym inne elementy napędu rowerowego. Oszczędzając jednocześnie czas i pieniądze. W poniższym wpisie przedstawimy jak wygląda woskowanie łańcucha rowerowego od strony warsztatu, krok po kroku.
Opisowi zalet woskowania łańcucha rowerowego poświęciliśmy osobną zakładkę na naszej stronie. Jeśli chcesz poznać szczegóły typu „po co mi to?” i „ile to kosztuje?” to zapraszamy do króciutkiej lektury, która zapewne przekona Cię do tego, iż warto dbać o swój łańcuch rowerowy. Wszystkiego na ten temat dowiesz się tutaj.
A więc pobrudźmy rączki…
1. Demontaż łańcucha rowerowego/rozkuwanie
Niestety, aby poprawnie nawoskować łańcuch rowerowy należy go najpierw rozkuć i zdjąć. Zdecydowania większość montowanych fabrycznie łańcuchów w nowych rowerach posiada spinkę, która ułatwia jego zdjęcie. Oczywiście mnóstwo rowerów wyposażona jest w łańcuchy bez spinek, co z kolei troszkę utrudnia demontaż łańcucha. Nie jest to jednak wybitnie trudne. Artykuł na temat rozkuwania i skuwania łańcucha ze spinkami i bez spinek jest właśnie w trakcje realizacji. Więc prosimy o cierpliwość. Dziś skupimy się na łańcuchy wyposażonym w spinkę, ponieważ na takim przeprowadzaliśmy zabieg woskowania.
2. Mycie łańcucha
Po zdjęciu łańcucha przychodzi czas na wybitnie ważny element całego procesu woskowania czyli mycie. I teraz uwaga: jeżeli łańcuch nie zostanie starannie wyczyszczony cały zabieg woskowania kompletnie nie ma sensu. W tym przypadku czysty łańcuch to fundament i klucz do sukcesu. My myjemy łańcuch ręcznie.
Do ręcznego czyszczenia łańcucha używamy zazwyczaj środka czyszcząco-odłuszczającego meglio (żółtego).
Zaczynamy od zanurzenia delikwenta w preparacie czyszczącym na maksimum 30 min:

Następnie szorowanie:



Po odpowiednio wykonanym czyszczeniu łańcuch należy opłukać w bieżącej wodzie i rozwiesić do wyschnięcia.
Łańcuch który woskowaliśmy w naszym warsztacie, i który przedstawiony jest na naszych fotografiach po opłukaniu wodą odmuchany został sprężonym powietrzem. Dlaczego? Ponieważ klient który zamówił po południu usługę woskowania swojego łańcucha następnego dnia startował w maratonie MTB i bardzo zależało mu na czasie. A my musieliśmy stanąć na wysokości zadania.

3. Odłuszczanie
Gdy nasz łańcuch został już wyszorowany, opłukany wodą i zdążył wyschnąć to kolejnym etapem jest jego odłuszczanie. W tym celu należy zanurzyć łańcuch w benzynie ekstrakcyjnej i potrząsać nim przez kilkadziesiąt sekund. Odpowiedni czas to ok. 20-30 sekund. Wystarczy lekkie potrząsanie. To nie robienie orzeźwiającego drinka typu „Margarita” w shakerze, więc spokojnie. Następnie zostawiamy ów łańcuch zanurzony w benzynie na ok.1 godzinę.


Po zabiegu odłuszczania łańcuch rozwieszamy lub rozkładamy na szmatce celem odparowania benzyny.

I po raz kolejny łańcuch należy opłukać w bieżącej wodzie i rozwiesić do wyschnięcia. W tym przypadku posłużyliśmy się znowu sprężonym powietrzem ze względu na czas.
4. Woskowanie
No i w końcu przechodzimy do meritum, czyli do woskowania. My w tym przypadku użyliśmy wosku w płynie firmy „NanoWax”.
Producent na swojej stronie zaleca nakładanie wosku na łańcuch gdy ten założony jest już na rower. Czyli nakładanie wosku kręcąc jednocześnie korbą i pedałami. Najpierw od strony zewnętrznej, następnie od strony wewnętrznej łańcucha. Po czym, również pracując korbą należy łańcuch wytrzeć nasączoną woskiem szmatką.
Wideo przedstawiające ten proces znajdziesz tutaj.
Na życzenie klienta korzystamy również z opcji smarowania/nakładania wosku na zdjętym łańcuchu. oczywiście również z obu jego stron. I tak też było w tym przypadku, gdyż nasz klient chciał aby nawoskowany był jedynie łańcuch. Bez kasety i kółeczek przerzutki.



Wosk do pełnego zastygnięcia potrzebuje 12 godzin. Zabieg woskowania starcza na 300-350 km. W zależności od stylu i miejsca jazdy. Jeżeli startujesz w maratonach, wyścigach, lub jeździsz w terenie po górach. W każdych warunkach: błoto, deszcz, piach i na dużym obciążeniu to im czesterze woskowanie łańcucha rowerowego tym dla niego lepiej. Jeżeli natomiast używasz roweru czysto rekreacyjnie, woskowanie raz na 300-350 km w zupełności wystarczy.
Stosujemy metody woskowania woskiem w płynie oraz woskiem stałym.
Poznaj szczegóły i różnice pomiędzy konkretnymi rodzajami wosku tutaj i wybierz interesującą Cię opcje. Ceny znajdziesz w naszym cenniku w kategorii „układ napędowy” oraz w zakładce woskowanie łańcucha.
Zainteresowani? Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub do skorzystania z formularza kontaktowego na naszej stronie.
Zainteresowani?