Hamulce tarczowe hydrauliczne czy mechaniczne? które wybrać?

  • Post author:
  • Reading time:14 mins read

Hamulce tarczowe to jedna z największych innowacji w kolarstwie. Zmieniły jego oblicze i pomogły podnieść poziom rywalizacji. Nie bez kozery zyskały ogromną popularność stając się powoli standardem. Producenci jednak wyposażają nowe rowery w tarczówki hydrauliczne, mechaniczne i hybrydowe. Czy jest sens dopłacać do droższych? które wybrać?

Ostatnio byłem świadkiem rozmowy dwóch kolegów. Jeden z nich wyraźnie pękając z dumy chwali się drugiemu, że zakupił nowy rower wyposażony w hamulce tarczowe:

  • wiesz kupiłem rower z „tarczówkami”
    • o to super, ale z jakimi tarczówkami? mechanicznymi czy hydraulicznymi? (pyta drugi)
  • że co? (wyraźnie nie kuma pytania posiadacz nowej maszyny)
    • no hamulce masz na lince? (ciągnie dalej drugi)
  • no no, jest tam jakaś linka (odpowiada pierwszy)
    • eeeee to lipa, trzeba było dołożyć i kupić coś na hydraulikach (podsumowuje drugi).

No ciekawe, myślę sobie. Wiem jak jak i gdzie jeździ kolega który zainwestował w hamulce mechaniczne i wiem również, że kompletnie nie potrzebuje tych hydraulicznych. Przejdźmy więc do sedna.

1. Rodzaje hamulców tarczowych:

  1. Hamulce tarczowe hydrauliczne
  2. Hamulce tarczowe mechaniczne
  3. Hamulce tarczowe hybrydowe

2. Różnice pomiędzy rodzajami hamulców tarczowych

We wszystkich hamulcach zasada działania jest bardzo podobna. W hydraulikach płyn hydrauliczny popycha tłoczek , który z kolei popycha okładzinę w kierunku tarczy hamulcowej tworząc tarcie i tym samych efekt hamowania. Natomiast w hamulcach tarczowych mechanicznych proces hamowania odbywa się za pomocą linki która ciągnie tłoczek i okładzinę w stronę tarczy. Hamulce tarczowe hybrydowe łączą w sobie obie wyżej wymienione technologie. W modelach firmy TRP do zacisku z płynem hamulcowym prowadzi linka. Czyli tłoczki z okładzinami wypycha w stronę tarczy płyn, którego działanie jest konsekwencją ruchu linki. Co ciekawe Giant ma swój patent na hamulce tarczowe hybrydowe. Mianowicie płyn nie znajduje się w zacisku a w specjalnym zbiorniczku na kierownicy do którego prowadzą linki, a od którego rozpoczyna prace hydraulika. Wszystkie trzy opcje są dobre ze względu na siłę hamowania oraz na odporność na warunki atmosferyczne. Nie straszne im błoto czy deszcz.

  • hamulce hydrauliczne – okładziny zaciskają się na tarczy będąc wypychanymi przez płyn hamulcowy,
  • hamulce mechaniczne – okładziny zaciskają się na tarczy będąc ciągniętymi przez linkę hamulcową,
  • hamulce hybrydowe – połączenie linki i oleju, klamki hamulców działają na lince (jak w przypadku hamulców mechanicznych), natomiast sam zacisk wypycha okładziny za pomocą oleju (jak w przypadku hamulców hydraulicznych).
zacisk hamulca hybrydowego
ZACISK HAMULCOWY HYBRYDOWY TRP
zbironiczek na olej hamulcowy giant
ZBIORNICZEK OLEJU HAMULCOWEGO NA KIEROWNICY FIRMY GIANT

3. Wady i zalety

Hamulce hydrauliczne

Zalety tych hamulców to przede wszystkim: moc hamowania, modulacja i odporność na przegrzewanie. Nie ma tutaj tarcia linki w pancerzu przez co praca hamulca jest bardziej płynna. Modulacja jest bezkonkurencyjna. Hamowanie jednym palcem na zjazdach MTB, czy regulacja siły nacisku hamulca za pomocą klamki naprawdę robi robotę. A osiągnięcie maksymalnej siły hamowania nie wymaga mocnego naciskania na klamkę.

Modulacja – możliwość stopniowego regulowania siły hamowania: jeżeli hamulec cechuje się słabą modulacją to wciskając klamkę hamulca od razu blokuje się koło co powoduje słabą kontrole i brak płynności hamowania.
Jeśli natomiast hamulec cechuje dobra modulacja, to możecie stopniowo regulować siłę hamowania i kontrolować np. drogę hamowania. Rower hamuje bardzo płynnie.

Wady to przede wszystkim cena. Hydrauliki są droższe zarówno w zakupie jak i w eksploatacji. Droższe są części i serwis. Odpowietrzanie i wszystkie powyższe zalety działania niestety kosztują. A jeżeli macie ochotę sami spróbować odpowietrzyć hamulce hydrauliczne to oprócz imbusów potrzebny jest do tego odpowiedni sprzęt, który co prawda nie jest drogi, ale stwarza problem z naprawą na takich hamulców na przykład w trasie. Minusem jest również niski zakres regulacji. W ekstremalnych przypadkach podczas jazdy w niskich temperaturach płyn hamulcowy lub olej może zmienić swoje właściwości wpływając negatywnie na działanie hamulców.

Hamulce mechaniczne

Zalety tych hamulców to głównie prosta budowa, która generuje niższe koszty zakupu oraz serwisu. Do tego dochodzą szerokie możliwości regulacji, gdzie do dyspozycji mamy śrubę baryłkową oraz specjalną śrubę dociskową na zacisku co daje pełną kontrole i wachlarz możliwości. Ich prostota wyjdzie na plus również w sytuacjach awaryjnych podczas trasy.

Wady tego typu hamulców to niższa siła hamowania, minimalnie niższa modulacja i wyższa waga. Tutaj modulacja i płynność działania są na minimalnie gorszym poziomie. Do osiągnięcia pełnej siły hamowania należy użyć więcej siły. Wyższa waga? to chyba problem dla zdecydowanej mniejszości.

Hamulce hybrydowe

Zalety w tym przypadku to lepsza modulacja i siła hamowania niż w hamulcach mechanicznych. Te parametry są praktycznie identyczne jak w hamulcach hydraulicznych, a hybrydy są od nich tańsze.

Wady to przede wszystkim wyższa cena i bardziej skomplikowana budowa niż w przypadku hamulców mechanicznych. Do wad zaliczyć można również niską popularność wśród producentów czego efektem może być problem w serwisowaniu takich hamulców. W naszym serwisie mieliśmy z nimi przyjemność może ze dwa razy. Ważną sprawą jest to aby dbać tutaj o dobry stan linki i pancerza prowadzącego do zbiorniczka z olejem hydraulicznym.

4. Które hamulce tarczowe wybrać? Które będą najlepsze dla Ciebie?

Ogólnie rzecz biorąc to sprawa jest dość prosta gdyż sprzęt należy dobrać odpowiednio na naszych potrzeb i stylu jazdy. Precyzyjniej ujmując, jeśli zamierzasz jeździć w maratonach MTB lub solo w ostrzejszym terenie to bezkonkurencyjne będą dla Ciebie hamulce tarczowe hydrauliczne i zdecydowanie polecam je do takiego stylu jazdy. W momencie trudnego technicznie i długiego zjazdu gdy kierownice naprawdę ciężko jest utrzymać w rękach, możliwość hamowania jednym lub dwoma palcami jest bezcenna. Wysoka modulacja to również atut, ponieważ możliwość dostosowanie mocy hamowania do sytuacji to ważna sprawa na zjazdach. Jeśli natomiast kupujesz rower górski ale nie zamierzasz jeździć jak wariat, lecz po prostu rekreacyjnie pośmigać po pagórkach, polnikach, leśnych ścieżkach itp. to w zupełności wystarczą hamulce tarczowe mechaniczne. Z e-bikem sprawa wygląda podobnie. Jeśli chcesz szaleć po górach na rowerze e-MTB zdecydowanie należało by się pochylić w stronę Hydraulików. Tym bardziej, że w tym przypadku do tego wszystkiego dodatkowo dochodzi wysoka waga roweru elektrycznego. Rower miejski lub trekkingowy do totalnie rekreacyjnej jazdy? tutaj spokojnie wystarczą V-Braki. Jeśli liczycie się z kosztami to w tym przypadku jest to przerost formy nad treścią.

5. Reasumując… tak z własnego doświadczenia

Osobiście jeżdżę już tylko na tarczówkach i nie mam zamiaru tego zmieniać. W moim MTB założone mam oczywiście hamulce tarczowe hydrauliczne i to też nie podlega zmianom ponieważ lubię pościągać się od czasu do czasu w maratonach i na zjazdach chcę czuć się pewnie. Mój rower szosowy dla odmiany wyposażony jest w hamulce tarczowe mechaniczne, z których też jestem bardzo zadowolony. Zależało mi na posiadaniu tarczówek w szosie ponieważ poznałem ich właściwości już wcześniej w rowerach MTB. Mało nie ważę, do tego jeżdżę w różnych warunkach, na przykład podczas deszczu, który czasem łapie mnie w trasie. Podczas zjazdów na rowerze szosowym prędkości dochodzą w moim przypadku do 70km/h i zawsze tarczówki mechaniczne zdawały egzamin. Do tego dochodzi prosta regulacja i serwis. Tak wiec do roweru szosowego tarczówki mechaniczne wystarczą w zupełności.

Szczerze przyznam się, że hamulce tarczowe zarówno hydrauliczna jak i mechaniczne nigdy mnie nie zawiodły podczas jazdy.

Na temat hamulców tarczowych poczytasz również w naszych artykułach:

Regulacja zacisku hamulców tarczowych hydraulicznych

Rodzaje okładzin/klocków hamulców tarczowych,

Wymiana okładzin hamulców tarczowych.


Dodaj komentarz