Regulacja hamulców tarczowych mechanicznych TRP

  • Post author:
  • Reading time:9 mins read

Hamulce tarczowe w kolarstwie zarówno zawodowym jak i amatorskim stały się już standardem. Ich mechaniczna odmiana pochodząca od producenta TRP jest wybitnie prosta w budowie i skuteczna w działaniu, i co za tym idzie tańsza. Posiadając wiedze o ich regulacji będziecie mogli cieszyć się ich zaletami przez długie lata. Regulacja hamulców tarczowych mechanicznych to temat który ogarnie każdy.

baner reklamowy by_atka 1

Czym różnią się hamulce tarczowe mechaniczne od hydraulicznych?

Zacznijmy od podstaw. Oprócz efektu końcowego w postaci hamowania obie konstrukcje dość znacznie różnią się od siebie. Ale nie będę się tutaj na ten temat rozpisywać, bo przecież mamy już gotowy wpis pt: „Hamulce tarczowe hydrauliczne czy mechaniczne? które wybrać?” który dogłębnie wyczerpuje temat. Jeżeli interesują cię szczegóły i różnice pomiędzy hamulcami tarczowymi mechanicznymi i hydraulicznymi zapraszamy tutaj.

Ważne jest aby wiedzieć iż hamulce tarczowe mechaniczne TRP są hamulcami dwu-tłoczkowymi co oznacza, że okładzony hamulcowe zaciskają sie na terczy z dwóch jej stron wypychane przez tłoczki hamulcowe działające w jednym momencie.

Ale dobrze… przejdźmy zatem do meritum sprawy, czyli do samej regulacji. Tak więc

1. Regulacja zacisku względem tarczy

Od tego należy zacząć. Podstawa regulacja każdego rodzaju hamulców tarczowych. Temat niesamowicie prosty w swej prostocie. Robimy to identycznie jak w przypadku hamulców tarczowych hydraulicznych: tzn. jak? Otóż: odkręcamy 2 śrubki mocujące zacisk do ramy roweru (potrzebujemy do tego klucza imbusowego o rozmiarze 5mm). Gdy śruby są już poluzowane. Zaciskamy klamkę hamulca i i dokręcamy poluzowane wcześniej śruby. Wszystko pięknie opisane i pokazane jest w naszym wpisie na ten właśnie temat który znajdziesz tutaj.

2. Regulacja zacisku linką hamulcową

W tym przypadku ustawiamy szybkość rekcji, tak zwanego „łapania” klamki hamulca. Dokładnie mówiąc: naciągiem linki ustawiamy odległość okładziny hamulcowej od tarczy. Im bardziej naciągnięta linka tym krótszy będzie ruch klamki, i tym samym czas reakcji hamulca. Układ hamulcowy będzie po prostu bardziej czuły. Takie ustawienie to potocznie zwana „brzytwa”. Co ciekawe regulacją linką jest opcją występującą jedynie w hamulcach tarczowych mechanicznych. Ja osobiście lubię jeździć na brzytwach. takie ustawienie daje mi poczucie bezpieczeństwa i kontroli.

3. Regulacja tłoczka

Taka niespodzianka, a dokładnie dodatkowy parametr dzięki któremu doprecyzujemy ustawienie okładziny względem tarczy. Efekt tego ustawienia jest identyczny jak powyżej. Jednakże nie jest to to samo ustawienie co w przypadku naciągu linki. Otóż tutaj każdy tłoczek ustawiamy indywidualnie za pomocą śrubki regulacyjnej (klucz imbusowy 3mm). Chodzi o to, że każdy klocek/okładzine przybliżamy lub oddalamy od tarczy oddzielnie. Na dobrą sprawę ten sposób ustawienia eliminuje potrzebę „regulacja zacisku względem tarczy” z punktu nr 1. Chodzi zawsze warto wykonać regulacje tę regulacje. Okładzinę dokręca się do tarczy w kierunku narysowanej strzałki.

regulacja hamulców tarczowych mechanicznych

Podsumowanie

Osobiście sam jeżdżę na mechanicznych tarczówkach od TRP, które zamontowane mam w swojej szosie. Szczerze musze przyznać, że jestem z nich zadowolony. Podczas szybkich zjazdów czy deszczowej pogody, nigdy mnie nie zawiodły. Prostota działania i budowy to ich zdecydowany atut. Dlatego warto wiedzieć jak wygląda regulacja hamulców tarczowych mechanicznych TRP.

Jeśli o czym nie wspomniałem, lub jeśli macie sami takowe hamulce piszcie w komentarzach co i jak. Sam jestem ciekawy opinii innych.

Nasze artykuły na temat hamulców tarczowych które mogą cię zainteresować:

Piszczące hamulce w rowerze. Jak to ogarnąć?

Regulacja zacisku hamulców tarczowych hydraulicznych

Wymiana okładzin hamulców tarczowych

Hamulce tarczowe hydrauliczne czy mechaniczne? które wybrać?

Rodzaje okładzin/klocków hamulców tarczowych


Dodaj komentarz