Wymiana okładzin hamulców tarczowych

  • Post author:
  • Reading time:7 mins read

Wymiana okładzin hamulców tarczowych, zwanych również klockami to nader ważna cześć naszych rowerów. Należą do grona części eksploatacyjnych, co oznacza, że cyklicznie się zużywają i należy dbać i kontrolować ich stan. Okładziny hamulcowe odpowiadają za bezpieczeństwo rowerzysty. A ich wymiana to banalna wręcz czynność serwisowa. Poniżej opis krok po kroku jak się z tym uporać.

baner reklamowy by_atka 1

1. Zdjęcie koła i ocena wizualna okładzin

Zacznij od zdjęcia koła. Zapewni to lepszy dostęp do zacisków i demontażu okładzin. Następnie (jeszcze przed demontażem) oceń stan swoich okładzin. Najlepiej zrobić to przyświecając latarką. Okładziny należy wymieniamy kiedy będą miały około 1,5mm grubości bądź mniej.

2. Rozpychanie tłoczków

Ważna sprawa. Jeżeli wiecie już, że wasze klocki na bank nadają się do wymiany, to zanim je wyjmiecie koniecznie musicie rozepchać tłoczki, tzn. wepchnąć je tłoczki w głąb zacisków hamulcowych. Jeżeli okładziny hamulcowe są zużyte to oznacza, że są cieńsze. A co za tym idzie tłoczki muszą bardziej się wysunąć aby dopchnąć je do tarcz. Użyj śrubokrętu płaskiego. Wsadź go pomiędzy stare okładziny i postaraj się je rozepchać na zewnątrz, w lewo i w prawo. Rób to powoli i z wyczuciem. Śrubokręt osadź centralnie pomiędzy starymi okładzinami.

OPIS CZĘŚI ZACISKU HAMULCOWEGO

PAMIĘTAJ ABY PO ZDJĘCIU KOŁA NIE NACISKAĆ KLAMKI HAMULCA. SPOWODUJE TO ZAKLESZCZENIE SIE KLOCKÓW NA AMEN, A CO ZA TYM IDZIE PRAWDOPODOBNIE KONIECZNOŚ ICH ODPOWIETRZANIA.

3. Wyjęcie zużytych okładzin

Rozpocznij od zagięcia końcówek zawleczki (w niektórych zaciskach hamulcowych zamiast zawleczki występuje śrubka którą należy po prostu wykręcić). Następnie wysuń zawleczkę po czym wyjmij zużyte okładziny wraz ze sprężynką która znajduje się pomiędzy nimi.

dogięcie zawleczki przed wyjęciem
1. ZAGIĘCIE KOŃCÓWKI ZAWLECZKI
2. DOGIĘTA KOŃCÓWKA ZAWLECZKI
3. WYJĘTA ZAWLECZKA
4. WYJMOWANIE OKŁADZIN

4. Instalacja nowych okładzin

Przed włożeniem nowych okładzin wyczyść zacisk hamulcowy. Możesz użyć do tego kawałka szmatki. Przetrzeć zacisk z zewnątrz oraz w wewnątrz. Teraz wystarczy wykonać czynności jak powyżej tylko w odwrotnej kolejności:

  1. osadź okładziny hamulcowe wraz ze sprężynką w zacisku hamulcowym,
  2. wsuń zawleczkę tak aby przeszła przez otwory w zacisku oraz te w okładzinach i sprężynce
  3. rozegnij zawleczkę, tzn., jej końcówkę,
  4. załóż koło.
OSADZANIE NOWYCH OKŁADZIN

5. Regulacja Zacisku hamulcowego

Jeżeli po założeniu koła i zakręceniu nim nowe okładziny ocierają o tarcze należy wyregulować zaciski hamulcowe. Wszystko na ten temat znajduje się w artykule: Regulacja zacisku hamulców tarczowych hydraulicznych. Polecam, zapoznać się z tym tematem bo na pewno przyda się wam nie raz.

6. Docieranie hamulców

Niektóre rodzaje okładzin mogą mieć obniżoną siłę hamowania podczas pierwszych jazd. Należy je wtedy dotrzeć. Tyczy się to przede wszystkim okładzin metalicznych oraz półmetalicznych. Aby zrobić to skutecznie, rozpędź się do ok 30 km/h po czym zacznij mocno hamować nie blokując koła. Powtórz te czynność kilka razy i hamulce są gotowe do jazdy.

7. Jakie okładziny hamulcowe wybrać?

Do wybory jest kilka rodzajów okładzin hamulców tarczowych. Wszystko szczegółowo opisaliśmy w artykule: Rodzaje okładzin/klocków hamulców tarczowych.

Teraz już wiesz jak przebiega wymiana okładzin hamulców tarczowych. Jest to prosty zabieg który śmiało można wykonać samemu. Warto kontrolować stan swoich okładzin hamulcowych gdyż poprawi to wasz komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wasze i innych.


Dodaj komentarz