Niewiele osób wie jak istotną sprawę odgrywa bieżnik w oponie rowerowej. Ten ważny parametr odpowiada za szybkość, przyczepność, komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze. Poprzez bieżnik rowerowy możemy wygrać lub przegrać w kolarstwie, zarówno zawodowym jak i rekreacyjnym.
Bieżnik w oponie rowerowej dobieramy głównie pod kątem nawierzchni po której będziemy jeździć oraz naszego stylu jazdy. I na tych właśnie parametrach będziemy teraz bazować dobierając odpowiedni szlaczek na gumie. Pod każdym rodzajem jazdy załączę kilka najciekawszych propozycji o najlepszych stosunkach ceny do jakości.
1. Jazda głównie w mieście: po ulicach, ścieżkach rowerowych, ubitych nawierzchniach, parkach i nie wymagających drogach szutrowych
Bez względu na to czy dojeżdżasz rowerem do pracy, czy jeździsz czysto rekreacyjnie po mieście, parkach i szutrowych ścieżkach, najlepszą opcją w tej sytuacji będzie opona z bardzo skąpym bieżnikiem zwana Semi Slick. Opony takie charakteryzują się niskimi oporami toczenia na asfalcie i twardych nawierzchniach oraz „trzymaniem” bocznym na szutrach i ścieżkach o luźnych nawierzchniach. Są to opony najbardziej uniwersalne. Ich grzbiet (środek) jest bardzo ubogi w bieżnik lub nawet zupełnie gładki. Boki opony naszpikowane są natomiast niewielkimi klockami, które mają za zadanie łapać przyczepność na luźnych nawierzchniach podczas pokonywania zakrętów. Dzięki nim wjeżdżając na szutrową ścieżkę (na przykład do parku) masz pewność, że nie będziesz leżeć na pierwszym lepszym zakręcie. Taki bieżnik w oponie rowerowej często spotyka się w rowerach miejskich, trekkingowych i gravelach. Jest to najbardziej uniwersalne rozwiązanie na rynku, ale zdecydowanie nie nadaje się do bardziej wyczynowej jazdy. Kilka dobrych lat przejeździłem na oponach typu Semi Slick i uważam je za najlepsze rozwiązanie dla tych co szaleją na mieście.
2. Jazda w terenie: piach, błoto, śnieg, szybkie zjazdy i ogólnie luźna nawierzchnia
Tutaj niestety opony Semi Slick się nie sprawdzą. Potrzebujesz czegoś bardziej agresywnego. Agresywny bieżnik w oponie rowerowej charakteryzuje się tym, że składa się on w całości z kostek o różnej gęstości rozmieszczenia na powierzchni gumy oraz o różnej ich wielkości. I teraz…
Opony z niewysokimi i gęsto rozmieszczonymi klockami po środku, i rzadziej na zewnątrz to opony które sprawdzą się w mniej wymagającym terenie i przy mniej agresywnej jeździe. Nie poradzą sobie w błocie i na bardzo sypkich nawierzchniach. Po przez agresywną jazdę rozumiem na przykład: pokonywanie zakrętów na w/w nawierzchniach z dużą prędkością. Opony o których mowa w tym akapicie nadają się jak najbardziej w teren. Zarówno na zjazdy jak i podjazdy. Ich uniwersalność polega na tym, że świetnie spiszą się podczas dojazdów w teren po drogach asfaltowych. Po przez mniejszy opór toczenia spowodowany gęsto rozmieszczonymi klockami po środku zachowując jednocześnie wysokie właściwości trakcyjne. Bardzo dobrze w tej roli sprawdzą się Schwalbe Smart Sam, które śmiało mogę polecić, gdyż sam często do nich wracam gdy wiem, że nie będzie błota, śniegu, gradu i innych kataklizmów w górach. Idą jak przecinak.
Opony z wysokimi i rzadko rozmieszczonymi klockami to sprzęt który da wam trakcje w trudnym terenie. Taki bieżnik w oponie rowerowej nie pozalepia się błotem, co na bank zdarzy się w oponach o gęstym rozmieszczeniu kostek, co skutkuje kompletnym brakiem przyczepności. W mocno sypkim terenie takim jak piach pedałując nie zapadniecie się. A opona taka będzie was z niego wyciągać z każdym kolejnym naciśnięciem na pedały. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest tutaj Schwalbe Rapid Rob. Przejeździłem na niej wiele maratonów zakładając ją zawsze na przednie koło. Stosunek ceny do jakości wypada tu świetnie.
Opony zimowe z kolcami to dość kontrowersyjne rozwiązanie dla wymagających kolaży lubiących jeździć zimą. Opony takie stworzone są do pokonywania terenów ośnieżonych i oblodzonych. Nadają się więc dla osób które od startu do mety poruszać będą się w takim właśnie terenie. Jeżeli do takiego podłoża musisz dojechać kilka kilometrów po drodze asfaltowanej to niestety, ale opony z kolcami na takiej utwardzonej nawarzeni będą szybciej się zużywać, hałasować i paradoksalnie nie będą mieć przyczepności, gdyż stalowe klocki będą się po prostu ślizgać na twardej nawierzchni.
3. Szosa
Tutaj liczy się jak najmniejszy opór toczenia. I za to właśnie uwielbiam jazdę na rowerze szosowym: za prędkości i przyspieszenie. Te dwa parametry są następstwem niskich oporów toczenia spowodowanych wąskim rozmiarem i przede wszystkim (bardzo często) zupełnym brakiem bieżnika. Opony szosowe nie nadają się do jazdy w terenie. Wyróżniamy dwa ich rodzaje:
Opony typu Slick to zupełnie gładki rodzaj gumy. Bez jakichkolwiek nacięć, klocków czy rowków. Opony typu slick nadają się do jazdy wyłącznie po utwardzonych drogach takich jak asflat. Jazda na tych kapciach w deszczu może być niebezpieczna ponieważ woda nie ma drogi ujścia spod koła i tworzy to tak zwaną poduszkę wodna.
Opony szosowe bieżnikowane to paradoksalnie ogumienie, które nie wiele zmienią na suchych nawiedzeniach, ale potrafi zmienić wiele na deszczu. Multum opon szosowych wyposażonych jest w kanały tudzież rowki odprowadzające wodę. Niektóre na bokach mają specjalnie karbowaną powierzchnie mająca za zadanie utrzymanie jak najlepszej przyczepności w zakrętach. Osobiście śmigam teraz Continental Ultra Sport 3 i póki co żadnego uślizgu. Kapcia na szczęście też nie złapałem. Jestem z nich bardzo zadowolony i śmiało mogę je polecić.
Podsumowanie
Bieżnik w oponie rowerowej to niby nic, a jednak potrafi zrobić różnice. Szczególnie odczuwalne jest to w rowerach MTB. Jeśli nie startujesz w zawodach lub maratonach, to nie oszukujmy się ale bieżnik nie odgrywa znaczącej roli w twoim życiu. Jeśli jednak skupimy się na codzienności, czyli na przykład na codziennym dojeżdżaniu do pracy w sezonie, lub poza nim, na dystansie ok. 4,5, 6 lub więcej kilometrów w terenie mieszanym niewymagającym (asfalt, ulice + park) to Semi Slick zamiast standardowych opon „sklepowych” mogą zrobić różnice i poprawić komfort jazdy.
Jeśli nie wiesz jak dobrać rozmiar opony lub dętki to wszystkiego dowiesz się gdy przeczytasz nasz artykuł na ten temat, który znajdziesz tutaj.
A jak ogarnąć temat gdy złapiesz kapcia? wszystko pięknie opisaliśmy w najprostrzej instrukcji wymiany dętki rowerowej znajdującej sie tutaj.