Wymiana pedałów rowerowych to prosta czynność. Każdy powinien ją ogarnąć. Jednak łatwo jest się pomylić. A czasem te najprostsze czynności potrafią wytrącić człowieka z równowagi. Coś nie chce się dokręcić… co znowu jest nie tak? Czemu to skrzypi? Diabeł tkwi w szczegółach. Poniżej opisujemy jak odkręcać i przykręcać podęły w rowerze.
1. Narzędzia
Do wymiany pedałów w rowerze potrzebujemy:
- Klucz płaski 15mm lub klucz imbusowy 6mm (do odkręcenia i przykręcenia pedałów) poniżej zdjęcia z opcjami.
- WD 40 (w przypadku zapieczonych gwintów)
- Smar litowy (przed wkręceniem pedałów)
- Czyściwo/szmatka (do czyszczenia gwintów w pedałach i korbach)


2. Święte zasady
Jeżeli będziesz o tym pamiętać nie popełnisz podstawowych błędów generujących twoją irytacje
- Pedały mają różne gwinty. Jeden ma gwint prawy, a drugi gwint lewy. Zawsze są podpisane „R” lub „L”
- Pedały odkręcamy zawsze przeciwnie do kierunku jazdy
- Pedały dokręcamy zawsze w kierunku jazdy


3. Odkręcanie pedałów
Wybierzmy opcje z kluczem płaskim 15mm. Zaczynamy od pedała prawego, czyli tego po stronie łańcucha w naszym rowerze (patrząc z pozycji siedzącego na siodełku). Próbujemy go odkręcić do tyłu, przeciwnie do kierunku jazdy, czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
Jeśli pedał ani drgnie proponuje WD40, czyli coś co powinno znajdować się w każdym domu, gdyż przyda się nie tylko przy majsterkowaniu przy rowerze. Tylko pamiętaj! to nie jest smar, i nie używaj go do „smarowania”. Jest to specyfik penetrujący wszystkie zakamarki i szczeliny. Oprócz brudu wypłukuje dosłownie wszystko, w tym właśnie smar. Należy psiknąć i odczekać chwile, po czym wykręcić pedał. Lub zastosować dłuższą dźwignie dla klucza. Ale po co się siłować?
Następnie pedał lewy. Odkręcamy oczywiście do tyły, przeciwnie do kierunku jazdy, czyli tym razem zgodnie z ruchem wskazówek zegara.


4. Przykręcanie pedałów
Zacznij od wyczyszczenia gwintów zarówno w pedałach jak i tych w korbach. Zawsze jakiś paproch lub piach może się zawieruszyć i przy dokręcaniu uszkodzić gwint.
Następnie lekko przesmaruj wyżej wymienione gwinty na przykład uniwersalnym smarem litowym lub jakimś innym odpornym na wodę. Pedał na pewno lepiej będzie się wkręcać. Ale przede wszystkim nic nie będzie skrzypieć i jęczeć podczas jazdy co w przypadku pedałów jest dość powszechne. Nadmiar smaru po dokręceniu zbierz ściereczką.
Do prywatnego użytku polecamy smar jak poniżej ze względu na małą i za razem wystarczającą pojemność opakowania.
Bierzemy się za montaż. Pamiętaj! pilnuj aby pedały były na swoich miejscach: prawy z prawej strony roweru, lewy z lewej. Oba dokręcamy w kierunku jazdy.
Jeżeli chodzi o siłę dokręcania (zakładając, że nie posiadasz klucza dynamometrycznego). Nie ma potrzeby dokręcania pedałów na maksa, wystarczy z czuciem. Ponieważ pedały przykręcamy w kierunku jazdy na pewno w jej trakcie nie odkręcą się same, wręcz przeciwnie.
No i tyle… Operacja: wymiana pedałów zakończona. Proste prawda? Wydaje mi się, że po przeczytaniu tego wpisu nie będziecie problemów.
Więcej ciekawych porad serwisowych:
Serwis piasty rowerowej na łożyskach kulkowych
Regulacja zacisków hamulcowych hydraulicznych
Jak wymienić wolnobieg w rowerze