Czysta piasta lżejsza jazda! Piasty rowerowe to bardzo ważne elementy naszych rowerów. Mają ogromny wpływ na komfort jazdy. To właśnie piasty odpowiedzialne są za toczenie się kół. Gdy toczą się szybko, lekko i cicho tym lepiej dla rowerzysty. Serwis piasty rowerowej nie jest trudną czynnością. Potrzebujesz jedynie troszkę cierpliwości, specjalnych narzędzi oraz poniższej instrukcji

Uwaga! Aby dobrać się do piasty w tylnym kole najpierw musisz odkręcić kasetę lub wolnobieg. Jak odkręcić wolnobieg dowiesz się tutaj. Natomiast wpis na temat odkręcania kasety rowerowej znajdziesz tutaj.
1. Narzędzia
Do serwisu piast w rowerze potrzebujesz:
- Klucze płaskie do konusów (rozmiar 13-18 w zależności od rozmiaru, rodzaju nakrętek i konusów)
- Smar litowy (najlepsza i najbardziej uniwersalna opcja)
- Czyściwo/szmatka (do czyszczenia bieżni, kulek, osi i konusów)
2. Rozkręcanie piasty
Mamy już zdjęte koło oraz dokręconą kasetę (lub wolnobieg). Łapiemy za klucze do konusów (tak naprawdę możemy zastosować każdy inny klucz płaski który po prostu się zmieści). Warto jednak wyposażyć się w klucze rowerowe gdyż przydadzą się niejednokrotnie, a ich ceny rozpoczynają się od niespełna 16 zł.
Jednym kluczem przytrzymaj konus. Drugim odkręć nakrętkę. Gdy nakrętka puści wykręć ją wraz z konusem z osi.


Następnie należy wyjąć oś oraz kulki łożyska (kulki najlepiej za pomocą śrubokrętu). Uważaj aby ich nie pogubić, i aby nie powypadały przy wyciąganiu ośki. Zazwyczaj kulek jest 10 lub 9. Poniżej zdjęcia piast które nie były serwisowane od lat. I jak to ma dobrze działać?


3. Czyszczenie
Wszystko masz już rozkręcone i wyjęte. Czas na czyszczenie. Każdą część z osobna należy wytrzeć do sucha ze starego smaru. Bieżnie kulek, konusy, oś oraz kulki należy doprowadzić do czystości.
Przed czyszczeniem:


Po czyszczeniu:


4. Inspekcja
Po rozkręceniu, wyjęciu i wyczyszczeniu wszystkich elementów należy ocenić ich stan techniczny (osi, konusów oraz kulek). Gdy występują pęknięcia, rysy lub wżery należy wymienić daną cześć na nową (przeglądu dokonujemy po uprzednim wyczyszczeniu wszystkich części ze starego smaru).

5. Smarowanie
Czas nanieść nowy smar do naszej piasty. Nałóż smar na bieżnie łożysk, a następnie osadź w niej kulki za pomocą śrubokrętu. Nasmaruj również konusy. Zrób to oczywiście z obu stron koła. Następnie wprowadź oś w otwór piasty. Nakręć konus wraz z nakrętką. Do smarowania wszystkich elementów najlepiej użyć smaru litowego który służy do smarowania wszystkich ruchomych elementów w rowerze. Zapewnia działanie antykorozyjne i jest odporny na działanie wody (w Decathlon koszt wiaderka o pojemności 800g to koszt 46,99 zł, jest dobry i starcza na naprawdę długo).



6. Skręcanie piasty
Czas kończyć tę nierówną walkę. Bierzemy się za skręcanie i regulacje piasty. Jak dla mnie najgorsza czynność podczas serwisu piasty rowerowej.
Nakręciliśmy już konus oraz nakrętkę kontrującą na ośkę. Konus dokręć z czuciem ręką do kulek. Tak aby koło kręciło się płynnie. Aby było czuć, że nic go nie hamuje i nie ma żadnych oporów. Następnie dokręć nakrętkę do konusa.
Cały sęk w tym aby skręcić konus z nakrętką tak aby koło kręciło się swobodnie, a oś, gdy nią poruszamy nie miała luzów w piaście. Konus musi być dokręcony do kulek, ale nie może ich blokować. Gdy za mocno dokręcimy konus do kulek możemy zatrzeć piastę co spowoduje konieczność jej wymiany.
Teraz jak przy rozkręcaniu: jednym kluczem złap konus, a drugim nakrętkę i skręć je ze sobą. Teraz bardzo ważny moment: Oceń czy oś nie ma luzów a przy tym czy koło kręci się swobodnie. Rzadko kiedy udaje mi się odpowiednio skręcić piastę za pierwszym razem. Tak więc trzeba próbować do skutku, aż znajdziemy złoty środek.
I po bólu… Załóż koło i sprawdź jak się kręci. Po pierwszej przejażdżce lub w jej trakcie zrób przystanek i poruszaj kołem na boki aby sprawdzić czy nie ma żadnych luzów.
Zaręczam, że regularny serwis piasty rowerowej przedłuży jej żywotność. Koła będą toczyć się lekko i cicho co zdecydowanie wpływa pozytywnie na komfort jazdy.
