Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru elektrycznego?

  • Post author:
  • Reading time:25 mins read

Czy kogoś dziwi już widok rowerów elektrycznych na naszych drogach? szczerze wątpię… Jeśli i ty przekonujesz się do tego sprzętu i rozważasz zakup roweru elektrycznego, ale nie wiesz na co zwrócić uwagę przy jego ewentualnym zakupie ten aryków jest zdecydowanie dla Ciebie.

Na początek polecam nasz artykuł na temat tego czy w ogóle warto kupić rower elektryczny, jakie są jego wady i zalety. Jeżeli interesuje Cię sprzęt, który w ostatnich latach odniósł oszałamiający sukces zapraszamy tutaj.

rower elektryczny 1

Jaki rodzaj roweru elektrycznego wybrać?

W zależności od preferowanego terenu, miejsca jazdy docelowej, przeznaczenia e-roweru do wyboru są różne rodzaje rowerów elektrycznych:

1. Rower elektryczny miejski

Jeśli mieszkasz w dużym mieście i tam głównie będziesz się poruszać. Czy to do pracy, czy na zakupy (pamiętaj o zainwestowaniu w porządne zapięcie rowerowe), to jest właśnie rodzaj roweru dla Ciebie. Wygodna pozycja za kierownicą oraz możliwość transportu bagażu w koszykach i sakwach tworzy bardzo praktyczną opcje.

2. Rower elektryczny MTB

Sprzęt dla tych którzy oprócz codziennej jazdy do pracy lubią troszkę zaszaleć w terenie. Jeśli ciągnie cię w góry, a nie masz wystarczająco „pary” w nogach. Jeśli wolisz leśną ścieżkę zamiast utwardzonej ścieżki rowerowej to e-bike MTB jest dla Ciebie.

3. Rower elektryczny crossowy/trekkingowy

Tutaj mamy jakoby połączenie dwóch powyższych opcji. Czyli rower z wygodniejszą pozycją za kierownicą niż typowy MTB i jednocześnie znacznie lepiej nadający się w lekki teren niż rower miejski. Mówiąc prościej: taki mniej rasowy rower górki do dziennego użytkowania. Rowery crossowe posiadają zazwyczaj możliwość dokonania ulepszeń odpowiadającym naszym wymaganiom. Można na przykład dołożyć tylny bagażnik lub błotniki. Nie we wszystkich MTB natomiast jest taka alternatywa.

4. Rower elektryczny szosowy

Nie ma co: szosa to szosa. Jeśli interesuje cię prędkość, przyspieszenie i zasięg twoich wyjazdów to zdecydowanie polecam e-bike szosowy. Są niewiele cięższe od standardowych rowerów (w przeciwieństwie do powyższych). Wiele z nich ma opcje braku jakiegokolwiek wspomagania gdy sobie tego nie życzysz.

5. Rower elektryczny składany

Kompaktowy, poręczny i co najważniejsze składany. Można przewiesić go samochodem, pociągiem, pontonem czy paralotnią. Dzięki czemu przeznaczony jest dla osób które na przykład lubią zwiedzać. Po prostu pakują swój składany rower do auta i jadą zwiedzać na przykład Kraków. Osobiście znam osobę która, pracuje w jednym z większych miast w Polsce, a do pracy dojeżdża pociągiem. Tyle tylko, że z dworca ma kolejne 5 km do miejsca pracy. I tutaj składany rower elektryczny zdaje egzamin w 100%. Po złożeniu wymiary takiego cacka oscylują zazwyczaj w okolicach 90cm x 70cm x 40cm

bateria w rowerze elektrycznym 1

Bateria

Bateria w rowerze elektrycznym to fundamentalny jego element. Na co zwrócić tutaj uwagę?

Najważniejsze parametry baterii:

Zacznijmy od technologii wykonania, i tutaj krótko i na temat: musi być ona wyposażona w ogniwa litowo-jonowe (Li-ION). Inne baterie np. żelowe czy kwasowe to po prostu prehistoria.

Pojemność baterii wyrażana jest tutaj w watogodzianch (Wh) i/lub w amperogodzianch (Ah). Zasada jest prosta, im większe te wartości tym dłużej trzyma akumulator i zasięg waszych podróży jest wyższy. Jednakże z wyższą pojemnością baterii wiąże się większa jej waga. Należy znaleźć złoty środek pomiędzy pojemnością baterii a jej wagą. Przemyślcie czego tak naprawdę oczekujecie. Jeżeli szukasz e-bika do codziennych dojazdów do pracy wynoszących na przykład 10 km w jedną stronę to w zupełności wystarczy bateria a pojemności 250-350 Wh. Taki akumulator jest lekki i naładowanie go w pracy czy w domu nie będzie stanowiło żadnego problemu. W przypadku gdy chcecie jeździć po górach na rowerze MTB należało by rozważyć zakup akumulatora o większej pojemności. Ponieważ na takim rowerze zazwyczaj jeździ się z dala od cywilizacji i doładowywanie wyczerpanej do cna baterii w środku lasu będzie mogło stanowić mały problem.

Zasięg baterii to skomplikowana sprawa. Wpływ na potencjalną ilość przejechanych kilometrów ma wiele czynników. Należą do nich między innymi: moc i napięcie silnika, poziom wspomagania (eco, normal, sport), waga roweru, waga rowerzysty, pojemność baterii, rodzaj nawierzchni, warunki atmosferyczne, ukształtowanie terenu, prędkość, rodzaj opon itd. Tak to wygląda mniej więcej w praktyce:

  • Bateria 300 Wh – do 60 km.
  • Bateria 400 Wh – do 80 km.
  • Bateria 500 Wh – do 95 km
  • Bateria 625 Wh – do 120 km.
  • Bateria 750 Wh – do 150 km.

A i tak szczerze mówiąc nastawił bym się na mniejsze wartości jeśli chodzi o potencjalną ilość możliwych do przejechania kilometrów. Po zakupie elektryka baterie trzeba wyczuć, nauczyć się jej.

baner reklamowy by_atka 1

Umiejscowienie baterii. Do wyboru są cztery opcje:

  1. Bateria widoczna na ramie,
  2. Bateria zintegrowana z ramą,
  3. Bateria na bagażniku ,
  4. Bateria umiejscowiona wzdłuż rury podsiodłowej.
BATERIA NA RAMIE ROWERU
BATERIA ZINTEGOROWANA
BATERIA NA BAGŻNIKU
BATERIA NA RURZE

Jeśli chodzi o umiejscowienie baterii na rowerze elektrycznym to najlepszą opcją jest ta z baterią na ramie lub z nią zintegrowana. Głównie ze względu na środek ciężkości. Jednak nie oszukujmy się bateria na ramię po prostu szpeci nasz rower. Więc najlepiej było by zdecydować się na opcje zintegrowanej baterii z ramą. Minusy? Cena i w niektórych przypadkach brak możliwości wyjęcia takiego akumulatora co może być dla niektórych zbyt niepraktyczne. Na pewno jest to rekomendowane rozwiązanie w przypadku jazdy w terenie. Bateria na bagażniku z kolei zaburza stabilność podczas jazdy poprzez wysoko umieszczony środek ciężkości. W mieście jednak opcja ta jest jak najbardziej do zaakceptowania. Akumulator umiejscowiony wydłuż rury podsiodłowej jest ciekawą i najrzadziej spotykaną opcją. Środek ciężkości znajduje się dość nisko i w miarę centralnie. Taki rower na pewno będzie większy ponieważ cała jego konstrukcja musi być dłuższa aby zmieścić baterie pomiędzy tylnym kołem a ramą. Ale czy ma to jakieś znaczenie?

silnik ebike w tylnym kole

Silnik

Jaki silnik wybrać? z jaką mocą? gdzie umiejscowiony?

Umiejscowienie silnika. Do wyboru są trzy opcje:

  1. Silnik umiejscowiony w piaście przedniego koła
  2. Silnik umiejscowiony w piaście tylnego koła
  3. Silnik umiejscowiony centralnie, w miejscu korby
SILNIK W PIAŚCIE PRZEDIEGO KOŁA
silnik ebike w tylnym kole
SILNIK W PIAŚCIE TYLNEGO KOŁA
SILNIK UMIEJSCOWIONY CENTRALNIE

Silnik umiejscowiony w przedniej piaście to rozwiązanie stosowane głównie w rowerach miejskich. Zawsze będzie to najtańsza opcja, ponieważ rowery z silnikami w tym miejscu mają najniższe ceny. I w sumie na tym kończą się plusy. Minusy takiego umiejscowienia silnika to przede wszystkim kiepskie rozłożenie masy, która największa jest właśnie w przednim kole. Co jest nienaturalne i zaburza tym samy właściwości jezdne e-bika. Zimą lub podczas deszczu dodatkowe kilogramy w przednim kole wpływają negatywnie na bezpieczeństwo jazdy. Wyobraź sobie, że podczas przejażdżki musisz podjechać pod krawężnik zjeżdżając z drogi i tym samym poderwać przednie koło. Nie dość, że trzeba się nasiłować to jeszcze walczyć o utrzymanie równowagi całego roweru. Jest to napęd do użytku rekreacyjnego.

Silnik umiejscowiony w tylnej piaście roweru to często stosowane rozwiązanie wśród producentów rowerów elektrycznych. Stosowane praktycznie w każdym rodzaju e-bików, w rowerach miejskich, trekkingowych, crossowych i górskich. Silnik z tyłu to również tańsze rozwiązanie niżeli ten umiejscowiony centralnie. Co jest oczywiście plusem. Dodatkowo można liczyć na zdecydowanie dłuższą żywotność napędu, głównie łańcucha. A co ciekawe stosować tutaj można zwykłe łańcuchy rowerowe, które jak wiadomo są zdecydowanie tańsze od tych dedykowanych do rowerów elektrycznych. Silniki w tylnych piastach pracują cicho i są dynamiczne dzięki przekazaniu mocy wprost na tylne koło napędowe. No i znowu pojawia się problem nienaturalnego rozłożenia masy, choć i tak wygląda to zdecydowanie lepiej niż w przypadku rowerów z silnikami w przedniej piaście. Głównie dlatego, dociążane tylne koło zyskuje na zwrotności. Gdy zdecydujesz się na rower z silnikiem w tylnej piaście pamiętaj aby jego bateria znajdowała się na ramie(lub w ramie) a nie na tylnym bagażniku. Spowoduje to lepsze rozłożenie masy. Gdy bateria i silnik znajdować będą się z tyłu roweru jego waga w tym miejscu będzie zdecydowanie za wysoka.

Silnik umiejscowiony centralnie to najlepsza i najdroższa opcja. Ten rodzaj napędu wymaga specjalnie dostosowanej przez producenta ramy. Choć nie zawsze, ostatnio przerabialiśmy zwykły rower na elektryka i klient zażyczył sobie mieć silnik umiejscowiony centralnie, no i proszę bardzo. Jak to wygląda zobaczysz tutaj. Silnik umiejscowiony w korbie to na pewno rozwiązanie najbardziej uniwersalne. Nadaje się zarówno do rekreacyjnej jak i do sportowej jazdy. Jest tak głównie przez równomiernie rozłożoną masę roweru oraz obniżony środek ciężkości. Minusy takiego rozwiązania to po pierwsze cena, która jest wyższa niż w wyżej wymienionych opcjach. Po drugie silniki w korbach szybciej zużywają napęd. Jest tak ponieważ w przypadku tych silników przekazanie mocy bezpośrednio na łańcuch jest dość gwałtowne, co powoduje nadmierne obciążenie ogniw, czego wynikiem jest szybsze wyciąganie (zużywanie) się łańcucha lub nawet jego zerwanie. Dlatego wymagane jest tutaj stosowanie droższych łańcuchów przeznaczonych do e-bików. Jeśli chcesz jeździć sportowo po górach to zdecydowanie proponuje wybrać tę właśnie opcje.

Moc, moment obrotowy, napięcie silnika

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym rower elektryczny może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Jeśli rower ma służyć przykładowo wyłącznie do jazdy off-road lub na terenie prywatnym, poniższa klasyfikacja ich nie obowiązuje.

Moc silnika w rowerze elektrycznym podawana jest w watach (W) i jest ograniczona przez prawo europejskie do 250W. Co tak na prawdę nie stanowi przeszkody aby sprawić sobie rower z większą mocą gdyż takich na rynku nie brakuje. Wybór odpowiedniej mocy to sprawa indywidualna. Jeżeli potrzebujesz miejski rower do dojazdów do pracy w zupełności wystarczy silnik 250W-350W. Taka moc gwarantuje komfortową, bezpieczną i dość szybką jazdę dla Ciebie i twoich zakupów w sakwach po asfaltach i ścieżkach rowerowych. Jeżeli natomiast chcesz zdobywać szczyty na rowerze MTB to tutaj trzeba rozważyć opcje z większą mocą. Ważny jest również tutaj twój stopień zaawansowania i tego jakiego wspomagania potrzebujesz. Proponuje tutaj zacząć od silników o mocy 1000W. Z większą mocą jednak w parze idzie większa waga. Wersje 250W ważą od 2,9 kg do 3,5 kg, 750W to już ok 6 kg, natomiast 1000W ważą nawet po 7-8 kg. No nie jest to mało. Szczególnie gdy takie rowerek będzie trzeba gdzieś wnieść, lub wprowadzić w terenie.

Moment obrotowy to parametr wyrażany w niutonometrach (Nm). Moment obrotowy to zrywność, zdolność do przyspieszenia. Czyli zdolność naszego roweru do napędzania koła. W miejskich rowerach przy silnikach 250W moment obrotowy wynosi 50-60 Nm. Ale w górskich potworach ta wartość dochodzi nawet do 90-100 Nm. Sami musicie zdecydować ile jest wam potrzebne momentu obrotowego w nowym elektryku.

Napięcie silnika elektrycznego podawane jest w voltach (V). Jest to parametr ściśle powiązany z momentem obrotowym. Niższe napięcie to niższy moment obrotowy silnika. Większość modeli na rynku posiada napięcie 36V. Oprócz tego stosowane są jeszcze opcje 48V w mocniejszych konstrukcjach. Którą opcje wybrać? Sprawa jest dość prosta. Ponieważ im wyższe napięcie tym mniej energii będzie potrzebował wasz silnik do uzyskania odpowiedniego momentu obrotowego. A to oznacza w praktyce mniejsze obciążenie baterii, czyli dłużą jej prace i w sumie żywotność. Proponuje skupić się na silnikach z napięciem w wysokości 48V. Oczywiście jak w przypadku mocy tak i wzrost napięcia równa się wzrostowi wagi całego silnika.

regulacja zacisku hamulców tarczowych hydraulicznych

Osprzęt

Hamulce, napęd, opony. Wystarczy standard?

Hamulce to bardzo ważna kwestia w rowerze elektrycznym. Bez apelacyjnie najlepszym wyborem będą hamulce tarczowe. Mamy ich dwa rodzaje. Hydrauliczne i mechaniczne. W hydraulikach płyn hydrauliczny popycha okładzinę w kierunku tarczy hamulcowej tworząc tarcie i tym samych efekt hamowania. Natomiast w hamulcach tarczowych mechanicznych proces hamowania odbywa się to za pomocą linki która ciągnie okładzinę w stronę tarczy. Obie opcje są dobre ze względu na siłę hamowania oraz na odporność na warunki atmosferyczne. Nie straszne im błoto czy deszcz. Hamulce hydrauliczne będą droższe w zakupie i serwisowaniu. Ale przyjemniejsze w wygodniejsze w użytkowaniu. Do miejskiego czy trekkingowego e-bika wystarczą w zupełności mechaniczne hamulce tarczowe. Do bardziej wyczynowej jazdy MTB proponuje hydrauliki.

Napęd jak już wyżej wspomniałem lubi w elektrykach zużywać się szybciej, wiec czy warto wybierać ten z najwyższej półki? osobiście uważam, że nie. Tym bardziej do miejskiej jazdy gdzie w przypadku wzniesień pomaga nam silnik. Jeżeli wasze ambicje rowerowe sięgają wysoko. Chcecie zdobywać szczyty, jeździć w terenie, po błocie itd. to warto zdecydować się na coś lepszego. Co najważniejsze: czy niższa czy wyższa półka, ale niech to będzie Shimano. Tutaj nie eksperymentujcie. Wiem co mówię bo przez nasz serwis przewinęły się już różne cuda i zazwyczaj kończyło się to dodatkowymi kosztami wymiany sprzętu na Shimano.

Opony w rowerze elektrycznym muszą być do niego koniecznie dedykowane. Dlaczego? ogumienie w e-bikach musi być przystosowane do zniesienia przede wszystkim większej wagi samego roweru, większego przyspieszenia i większej prędkości niż w standardowych rowerach. Mieszanki gumowe dla elektryków muszą być bardziej wytrzymałe. Warto też zwrócić uwagę czy taka opona posiada wkładkę antyprzebiciową, ponieważ wymiana opony lub dętki może być w niektórych przypadkach dość uciążliwa.


Dodaj komentarz