Obecnie w dętkach rowerowych stasowane są głównie trzy rodzaje wentyli. Na przestrzeni lat największą popularność zyskuje wentyl PRESTA. Następnie SCHRADER i wymierający już, spotykany coraz rzadziej wentyl DUNLOP
1. Presta (FV/SV)
Zawór Presta jest obecnie najpopularniejszym rodzajem wentylu spotykanym w dętkach rowerowych głównie w nowych rowerach. Zwany jest również francuskim. Swoją popularność zawdzięcza głównie wysokiej szczelności. Przez co stosowany jest w szczególności w systemach bezdętkowych. Jest również podstawowym wyposażeniem w rowerach szosowych ze względu na małą średnice zewnętrzną. Wynoszącą ok 6mm. Mniejsza średnica to mniejszy otwór w kole, a to zwiększa wytrzymałość całego koła.
Co ważne: Pompując koło wyposażone w wentyl Presta łatwo jest go uszkodzić (sam jeden zdemolowałem). Należy zdjąć plastikową nakrętkę. Następnie odkręcić zaworek, maksymalnie o dwa obroty przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Po czym wtłoczyć powietrze. Nie odkręcajcie za bardzo zaworku bo wtedy przy próbie wsadzenie pompki można uszkodzić cały zawór.
2. Schrader (AV)
Zawór Schrader inaczej zwany samochodowym. U producentów nowych rowerach wypierany jest głównie na rzecz wentyli Presta. Pomimo tego przez lata był najczęściej stosowanym zaworem w dętkach rowerowych. Jest wytrzymały i w sumie nie ma z nim żadnych problemów. Jest praktyczny, ponieważ można napompować koło na każdej stacji benzynowej. Aby spuścić powietrze trzeba wcisnąć do środka wewnętrzny „bolczyk”. Jego największa wadą jest zewnętrzna średnica wynosząca 8mm, co powoduje potrzebę wykonania większego otworu w kole.
Pompowanie przebiega identycznie jak w samochodzie. Zdejmujemy plastikową nakrętkę. Zaciskamy lub wkręcamy końcówkę pompki i wtłaczamy powietrze. Banał.
3. Dunlop (DV)
Niegdyś najpopularniejszy ze wszystkich rodzajów wentyli rowerowych. Jednak dziś najrzadziej stosowany. Spotkać go można głównie a starszych rowerach. Jego zaletą jest to, że jest prosty w budowie i po prostu się nie psuje. Natomiast wadą jest jednokierunkowość. Żeby spuścić powietrze musisz odkręcić cały zawór co jest dość kłopotliwe w użytkowaniu.
Pompujemy tak samo jak Prestę. Tym samym rodzajem pompki.
Reasumując
Testując wszystkie rodzaje wentyli rowerowych, osobiście przestawiłem się już zupełnie na wentyle Presta. Mój nowy rower szosowy wyposażony był w dętki z takim właśnie zaworem. Natomiast w MTB cały czas jeździłem na wentylach samochodowych. Aż do momentu kiedy przyszła pora na zmianę roweru w którym fabrycznie również były dętki z Presta. Obecnie jeżdżę na systemie bezdętkowym. Przeprowadzam testy, zobaczymy czy się sprawdzi…
Po testach systemu bezdętkowego
System bezdętkowy sprawdza się jak diabli, a to oznacza, że jestem z niego zadowolony. Jest świetny, głównie na zjazdach, bo opona po prostu nie odbija jest od przeszkód. Lecz po ostaniem upadku (ujmijmy to delikatnie) powyginałem koło i nawet mleko nie było w stanie go uszczelnić. Tak więc skusiłem się chwilowo na opcje dętki samouszczelniającej, wiadomo faza testów trwa…
Zagłębiając dalej w kierunku dętek rowerowych zapraszamy do poniższych wpisów:
Jaką dętkę rowerową wybrać? Co oznaczają symbole na oponie?
Wymiana dętki rowerowej – prosta instrukcja