Przygotowanie roweru do sezonu – 5 podstawowych czynności

  • Post author:
  • Reading time:13 mins read

Zima się skończyła, temperatury na zewnątrz są coraz wyższe, a sporadycznie świecące słoneczko zachęca do rowerowej aktywności. Sięgamy po spodenki, rękawiczki, okulary i kask. Nakręceni zasuwamy do piwnicy lub garażu, żeby wskoczyć na nasz jednoślad i zaliczyć pierwszą rozruchową rundkę. Okazuje się, że czeka nas niemiła niespodzianka: stan naszego roweru woła o pomstę do nieba. Brudny, zakurzony na dwóch kapciach. Nie mówiąc już o stanie mechanizmów, bo znając życie po ostatniej przejażdżce jesiennej nawet nie tknęliście swojego sprzętu. Co teraz? Od czego zacząć reanimacje?

decathlon - 30% na rowery

1. Mycie roweru i napędu

Umycie roweru wraz z napędem, a zwłaszcza łańcuchem to fundament profesjonalnego i amatorskiego serwisu. Świetnie sprawdzi się tutaj poniższe urządzenie do czyszczenia łańcucha rowerowego wraz z ekologicznym odłuszczaczem. Pomijając czyszczenie roweru i napędu nie będziecie w stanie dostrzec różnego rodzaju usterek wymagających waszej uwagi i może się to na was po czasie zemścić. Proponuje mycie ręczne. Czyli wiaderko, gąbka lub szczotka. Jeżeli rower jest naprawdę ufajdany pomóżcie sobie różnego rodzaju specyfikami czyszczącymi. Osobiście często używam odłuszczacza uniwersalnego Meglio, którym spryskuje rower, po czym szoruje go do czystego. Jest tani, wygodny i dobry. Można go również wlać do w/w urządzenia do czyszczenia łańcucha. Do kaset i zakamarków idealna będzie szczotka do czyszczenia butelek i zakamarków, tkz „witek”. Myjki ciśnieniowej warto używać z głową tzn. dysze podczas mycia trzymajcie w odległości około 1m od roweru, aby nie wciskać brudu w jego zakamarki. 

Wszystko na temat czyszczenia i smarowanie łańcucha znajdziesz tutaj:

Czyszczenie łańcucha rowerowego

Jak i czym nasmarować łańcuch rowerowy

2. Inspekcja

Po umyciu i wyczyszczeniu całego roweru pierwszy etap pozimowego serwisu macie już za sobą. Teraz czas na oględziny. Zerknijcie na ramę, czy nie ma pęknięć, jak wyglądają spawy i czy nie ma rdzy. Następnie warto zwrócić uwagę na linki i pancerze, czy nie są poprzecierane, jeżeli tak to warto wymienić je na nowe. Rzućcie okiem w jakim stanie są opony i czy trzymają powietrze oraz czy koła są proste (wycentrowane). Proponujemy również aby sprawdzić czy nie ma luzów np. na korbach czy piastach kół.

Jak sprawdzić luz na piastach kół?– podnieście przednie koło trzymając rower za kierownice i poruszajcie kołem w lewo i prawo tj. stronę klocków hamulcowych. Ewentualny luz poczujecie na pewno.

Jak sprawdzić luz na korbie? – stańcie z boku roweru, złapcie za pedał i poruszajcie nim do i od siebie. Tak samo jak w przypadku piasty luzy będą wyraźnie wyczuwalne.

3. Układ napędowy i hamulcowy

Kolejnym etapem jest ogarnięcie tematu przerzutek, łańcucha i hamulców. Łańcuch – koniecznie trzeba sprawdzić jego stan tzn. czy nie jest rozciągnięty. Służy do tego odpowiedni przyrząd zwany miernikiem łańcucha, który jest podstawowym narzędziem każdego rowerzysty. Pamiętajcie! zużyty łańcuch niszczy zęby kasety! Następnie regulacja przerzutek i sprawdzenie stanu hamulców: w jakim stanie są klocki i czy hamulce w ogóle pracują.

Artykuły pomocnicze:

Jaki łańcuch rowerowy wybrać? Jak dobrać odpowiedni?

Kiedy wymienić łańcuch rowerowy?

Wymiana okładzin hamulców tarczowych

4. Smarowanko

Kto nie smaruje ten nie jedzie. Powiedzenie to nie wzięło się z znikąd. Jeżeli łańcuch jest już wyczyszczony to jego smarowanie nie jest żadną filozofią. Trzeba po prostu nałożyć odpowiedni smar na czysty łańcuch, a następnie zebrać jego nadmiar. Smarowanie piast, sterów czy pedałów to troszkę grubsza robota.

Tutaj znajdziecie więcej na temat smarowania:

Serwis piasty rowerowej na łożyskach kulkowych

Wymiana pedałów w rowerze. Każdy to ogarnie.

Jak i czym nasmarować łańcuch rowerowy

Czyszczenie łańcucha rowerowego

5. Finał serwisu

Kończymy już tę nie równą walkę. Zanim wskoczycie jednak na siodło wypadało by posprawdzać wszystkie śruby i śrubeczki, czy są po prostu poodkręcane. Jeżeli jesteście szczęśliwymi posiadaczami klucza dynamometrycznego to warto go użyć i podkręcać wszystko z zaleceniami producenta.

Teraz śmiało można wykonać jazdę próbną.

Jeżeli artykuł ten okazał się przydatny i pomógł Ci zaoszczędzić parę groszy, to wesprzyj moją twórczość stawiając mi kawę. Na pewno da mi ona kopa do tworzenia nowych ciekawych i przede wszystkim pomocnych treści.

Postaw mi kawę na buycoffee.to


Dodaj komentarz