Najprostsza instrukcja regulacji tylnej przerzutki w rowerze

  • Post author:
  • Reading time:10 mins read

Spadający o jedną zębatkę w dół lub przeskakujący o dwie zębatki w górę łańcuch przy próbie zmiany przełożenia podczas jazdy potrafi doprowadzić człowieka do szaleństwa. Ale spokojnie… regulacja tylnej przerzutki to nie równania z fizyki kwantowej. A to oznacza, że każdy może to ogarnąć. Poniżej instrukcja jak krok po kroku wyregulować tylną przerzutkę w rowerze.

reklama wypożyczalni rowerów baner

1. Narzędzia

Do regulacji tylnej przerzutki potrzebujesz:

  1. Śrubokręt krzyżakowy
  2. Klucz imbusowy 5
  3. Kombinerki
  4. Obcęgi do obcięcia linki przerzutki (mogą być też kombinerki).

Regulacja tylnej przerzutki nie obejdzie się niestety bez odpowiednich narzędzi. Jeśli nie posiadasz podstawowych z nich to proponuje się w nie zaopatrzyć. Gdyż przydadzą się one w przyszłości nie tylko do regulacji tylnej przerzutki. Niektóre z narzędzi takie jak Multitoole rowerowe są uniwersalne gdyż zawierają w swoim asortymencie zarówno imbusy jak i śrubokręty.

2. Inspekcja haka

Zawszę na początku warto zwrócić uwagę na hak tylnej przerzutki, ponieważ wygięty uniemożliwi nam sprawną regulacje. Wystarczy stanąć za rowerem i zerknąć czy hak, na którym zamocowana jest przerzutka nie jest po prostu wygięty (hak oznaczony poniżej czerwoną strzałką).

3. Regulacja zakresu przerzutki

Przechodzimy do regulacji i rozpoczynamy od ustawienia zakresu przerzutki:

  1. Odkręć śrubkę przytrzymującą linkę przerzutki. Spowoduje to jej poluzowanie
  2. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę tylnej kasety (łańcuch sam na nią spadnie).
  3. Teraz zakręć śrubką „H”. Chodzi o to, aby kółeczko przerzutki było w jednej osi z najmniejszą zębatką kasety. Równiutko pod nią (chociaż w przypadku mojej przerzutki SRAM GX 1×12 kółeczko przerzutki musi być wysunięte lekko w prawą stronę względem osi najmniejszej zębatki). Jeżeli kółeczko przerzutki wysunięte jest w lewo względem osi najmniejszej zębatki kasety to kręcimy śrubką w lewo. Jeżeli kółeczko wysunięte jest w prawo to kręcimy śrubką analogicznie w prawo.
  4. Następnie wrzuć łańcuch na największą zębatkę kasety (najbliżej koła). Ponieważ linka jest zdjęta przerzutkę musimy dopchnąć na największa zębatkę ręką. Śrubką „L” regulujemy ustawienie kółeczka przerzutki względem osi największej zębatki. Gdy kółeczko przerzutki jest po prawej stronie, kręcimy śrubką w lewo. Odwrotnie w przypadku, gdy kółko jest po lewej stronie.
opis śrubek przerzutki 3

Gdy wszystko pójdzie zgodnie z planem to ustawiliśmy właśnie „Zakres przerzutki”. Pamiętaj o tym, że śrubki od ustawiania zakresu nie mają żadnego wpływu na wrzucanie i zrzucanie łańcucha na kasecie.

4. Regulacja przerzutki

  1. Zrzuć łańcuch z powrotem na najmniejszą koronkę kasety.
  2. Naciągnij poluzowaną wcześniej linkę (przytrzymaj ją sobie kombinerkami) i przykręć ja z powrotem śrubką zaciskową.
  3. Śrubę baryłkową w manetce (w zależności od modelu może być przy przerzutce) dokręćdo oporu, po czym lekko odkręć, aby został mały zakres regulacji.
  4. Teraz pozostaje jedynie regulacja śrubą baryłkową (tą przy manetce lub przerzutce w zależności od modelu). Kręć korbą, jeżeli łańcuch głośno pracuje i ewidentnie chce spaść z kasety to kręcimy śrubą baryłkową w lewo, gdy próbuje wskoczyć zębatkę wyżej to kręcimy bryłką w prawo. I tak po kolei sprawdzamy każde przełożenie.
śruba baryłkowa

Jeżeli artykuł ten okazał się przydatny i brudząc sobie troszkę rączki udało Ci się samodzielnie wyregulować przerzutkę oszczędzając tym samym na serwisie i zyskując satysfakcje z wykonanej roboty, to wesprzyj naszą twórczość zapraszając nas na kawę. Na pewno da nam ona kopa do tworzenia nowych ciekawych i przede wszystkim pomocnych treści.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeżeli natomiast nie masz czasu i chęci brudzić się, to koniecznie skontaktuj się z nami 🙂

Idąc za ciosem zapraszamy do zapoznania się z artykułem na temat regulacji przedniej przerzutki w rowerze.

reklama wypożyczalni rowerów baner

Ten post ma 6 komentarzy

  1. Maggi

    Nikt nigdzie nie pisze, jaki numer biegu (1-6) ustawiać na manetce, aby to poprawnie wyregulować. Gdy ustawie według opisu dół czyli biegi 1,2,3 to nie działają poprawnie 4,5,6. Gdy ustawię poprawnie 4,5,6 to przestają działać 1,2,3. Gdzie podziały się stare, poczciwe Wigry, Jubilaty i domki urfffa mać!!!

    1. Rowerasy

      Cześć Maggi. Jeżeli hak przerzutki jest prosty i „skrajne” są ustawione (co jest warunkiem koniecznym do poprawnego działania przerzutki) to może być coś nie tak z samą przerzutką. W przypadku mojej przerzutki SRAM GX, która przeżyła niezły upadek, następnie została naprawiona, hak wyprostowany itd. Na dwóch środkowych zębatkach ciągle jest problem. Jest po prostu nie do ustawienia i wiem, że czeka mnie zakup nowej.

  2. Marek

    A co w przypadku gdy wrzucanie jest idealne a podczas zrzucania łańcuch staje na zębach kasety a dopiero po chwili spada poprawnie na koronkę jak powinien Napęd do grx 1 x 11 Ps zmieniony blat przedni Czy to może mieć też wpływ

    1. Rowerasy

      Jeżeli nie zmieniał byś przedniego blatu to ewidentnie pozostaje kwestia poluzowania linki śrubą baryłkową. Trzeba to wyczuć, pewnie wystarczyło by z ćwierć obrotu, może i nawet mniej, i po sprawie. Jeśli natomiast zmieniłeś przedni blat na większy bądź mniejszy, to łańcuch jest teraz za długi lub za krótki. Ma to oczywiście wpływ na zmiany przełożeń. Jeśli łańcuch nie ma ochoty schodzić niżej to przypuszczam, że jest za krótki, czyli wrzuciłeś większy blat przedni niż był fabrycznie.

  3. Wojtek

    Za krótki łańcuch to raczej miałbym problemy z dużymi koronkami kasety? Pozdrawiam!

    1. Rowerasy

      Zdecydowanie. W skrajnych przypadkach można uszkodzić tylną przerzutkę, gdyż napinacz będzie zbyt obciążony. Tyczy się to w szczególności największych koronek kasety i korby.

Dodaj komentarz