Regulacja hamulców V-Brake w rowerze. Krok po kroku.

  • Post author:
  • Reading time:12 mins read

System V-Brake to wciąż najpopularniejsze hamulce rowerowe. Swą popularność zawdzięczają przede wszystkim prostocie budowy i niskim kosztom eksploatacji. Wypierane ostatnimi latami przez tarczówki, które pakowano dosłownie wszędzie. W każdy rower, nawet w rowerki dziecięce. Teraz od kilku sezonów powracają do łask gdyż producenci przy rosnących cenach części nie mają wyjścia i chcąc zachować przyzwoite ceny rowerów wracają właśnie do V-Brake. Regulacja hamulców V-Brake w rowerze to prosta czynność serwisowa którą ogarnie każdy.

baner reklamowy by_atka 1

Narzędzia

Do regulacji hamulców V-brake i ewentualnej wymiany klocków hamulcowych potrzebujecie jedynie: kluczy imbusowych oraz śrubokręta krzyżakowego. Jeśli nie posiadacie takowych narzędzi to warto w nie zainwestować gdyż przydadzą się jeszcze niejednokrotnie i zwrócą się błyskawicznie. Dodatkowo „multitool” zawsze warto zabrać ze sobą na wycieczkę rowerową.

Inspekcja

Klocki – to od przeanalizowania ich stanu należy zacząć. Gdy zabieracie się już za regulacje warto to zrobić. Okazać się bowiem może, iż wasze klocki nadają się już tylko do wymiany. Diagnoza stanu klocków hamulcowych to bardzo prosta sprawa. Mianowicie; każdy posiada nacięcia tudzież rowki w poprzek swojej konstrukcji, które służą na przykład do odprowadzania wody, startego materiału klocka i ocenie ich stanu zużycia. Gdy rowki są nie widoczne lub ledwo co widoczne klocki należy wymienić. Te na zdjęciu poniżej posłużą jeszcze długo. Gdy się przyjrzycie widać, że ten klocek ściera się nierównomiernie.

Linki i pancerze – to kolejny element układu hamulcowego, który może zaburzać prace świeżo wyregulowanych hamulców. Najpierw pancerze; zerknijcie czy nie są nigdzie widocznie pozaginane. Następnie linki: czy nie są nigdzie rozwarstwione lub zardzewiałe. Warto popracować powoli klamką hamulca, celem sprawdzenia czy linka w pancerzu chodzi gładko. Jeżeli któraś z wyżej wymienionych rzeczy jest nie w porządku; wymiana! Naciskając klamkę hamulca czujecie pod ręką, że linka jakby lekko haczy w pancerzu, wymiana!

Budowa – ażeby nic się nie pomieszało

budowa hamulca v-brake

Regulacja hamulców V-Brake – Krok 1

Po pierwsze wyciągamy fajkę z uchwytu/zaczepu. Następnie dokręcamy śrubę baryłkową, która znajduje się przy klamce hamulca do końca, po czym odkręcamy ją o 1 lub 2 pełne obroty, wraz z nakrętką o ile takowa występuje. Odkręcamy linkę hamulcową trzymaną przez śrubą imbusową. Kolejny krok to poluzowanie klocków hamulcowych (o ile nadają się jeszcze do czegokolwiek). One również zamocowane są do ramienia hamulca śrubą imbusową.

Regulacja hamulców V-Brake – Krok 2

Teraz wstępnie ustawcie klocki hamulca dociskając ramię do kola. Klocek ma dotykać powierzani ściernej obręczy jak najidealniej nie zahaczając przy tym o oponę. Lekko dokręćcie klocek, gdyż jest to ustawienie wstępne. To samo robimy z drugiej strony hamulca. W końcu dociskamy oba ramiona do obręczy i sprawdzamy czy klocki dobrze na niej leżą. Jeśli nie: poprawka, i tak w kółko. Jeśli tak: macie fart, lub dobre oko bo udało się za pierwszym razem.

Regulacja hamulców V-Brake – Krok 3:

Klocki pięknie przylegają do powierzchni obręczy na której mogą się równomiernie ścierać. Teraz dociskamy oba ramiona hamulca do obręczy jednocześnie, po czym odsuwamy je od niej o ok. 1 – 1,5mm, i w tej pozycji dokręcamy linkę hamulcową. Wiem, że nie wprawionym jest ciężko zrobić to samemu. Dlatego ramiona hamulca w pozycji dociśniętej do obręczy można ustabilizować: trytką (opaska zaciskowa) sznurkiem lub kilkoma gumkami recepturkami, lub nawet gumką z majtek. Trytka to najlepsze rozwiązanie bo dzięki opcji jej regulacji można idealnie ustawić ramiona hamulca. Trytki każdy powinien mieć w skrzynce z narzędziami. Po prostu się przydają.

Regulacja hamulców V-Brake – Krok 3

Teraz popracujcie klamką hamulca. Jeśli ramiona, a tym samym klocki nie dochodzą do obręczy w tym samym momencie, lub ewidentnie jedno odstaje od obręczy koła bardziej niż drugie to należy dodatkowo wyregulować sprężyny hamulca. Robi się to za pomocą znajdującej się w ramieniu hamulca śrubki. I teraz: dokręcając śrubkę (czyli kręcąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara) ramie hamulca powinno odsuwać się od obręczy. Odkręcając ów śrubę (czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) ramię hamulca powinno przybliżać się do obręczy. Kręcimy śrubkami, sprawdzamy, kręcimy śrubkami, sprawdzamy i tak w kółko aż do skutku. Jeżeli wszystko jest już w porządku nie zapomnijcie dokręcić porządnie klocków hamulcowych.

Uwaga! Ważne jest aby tak ustawić hamulce by swobodnie można było wyjąć fajkę z uchwytu w przyszłości. Na przykład w celu zdjęcia koła.

Podsumowanie

Hamulce V-Brake były, są i będą montowane w rowerach. Jest to prosta i skuteczna konstrukcja, czemu więc nie agarnąć jej regulacji samemu? Tym bardziej, że ostatnio znowu wracają do łask przez astronomiczne ceny części rowerowych. Regulacja tych hamulców to podstawowa czynność, którą każdy rowerzysta powinien ogarnąć we własnym zakresie.


Dodaj komentarz