Jaką dętkę rowerową wybrać? Co oznaczają symbole na oponie?

  • Post author:
  • Reading time:10 mins read

Wybór dętki w odpowiednim rozmiarze wcale nie jest taki prosty jak mogło by się wydawać. Od tych wszystkich cyferek może zakręcić się w głowie. Z poniższego wpisu dowiesz się jaką dętkę kupić i jak odczytywać symbole zamieszczone na oponie.

baner reklamowy by_atka 1

1. Rozmiar

Przede wszystkim, aby dobrać odpowiednią dętkę do swojego jednośladu musisz odczytać symbole znajdujące się na oponie. I dopiero na ich podstawie zakupić dętkę.

Na oponach wyróżniamy dwa rodzaje zapisu ich rozmiaru:

  1. CALOWY – przykład: 29×2.35 gdzie pierwsza wartość oznacza średnice zewnętrzną opony, a druga jej szerokość. Oczywiście w calach.

opona 29

2. ETRTO – to skrót do European Tyre and Rim Technical Organisation (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Dętek). Przykład: 28-622 gdzie pierwsza wartość to szerokość opony a druga to zewnętrzna średnica koła. Tym razem w milimetrach, żeby przypadkiem nie było za łatwo.

opona 28x622

Poniższa tabela pozwala na porównanie obu rodzajów zapisu rozmiaru opon:

Dostępne na rynku dętki opisane są z zazwyczaj w postaci zakresu np: 28×1.75/2.50 tzn. że dętka pasuje do kół o rozmiarze 28 cali o grubości opony od 1.75 cala do 2,50 cala, lub 700×35/40C.

2. Wentyl

Wiesz już jak dobrać rozmiar dętki. Pozostaje jeszcze kwestia dobrania odpowiedniego wentyla (szczegółowy opis wszystkich wentylów rowerowych znajdziesz tutaj):

  • Presta – zwany również wentylem francuskim, używany głównie w rowerach szosowych oraz w systemach bezdętkowych, montowany w większości nowych rowerów.
  • Schrader lub AV – zwany potocznie wentylem samochodowym lub auto, prawdopodobnie najpopularniejszy rodzaj ze względu na praktyczność gdyż można napompować koło na każdej stacji benzynowej.
  • Dunlop – zwany wentylem rowerowym, dziś najrzadziej stosowany. Spotkać go można głównie a starszych rowerach. Jego największą i zarazem główną wadą jest jednokierunkowość: żeby spuścić powietrze musisz odkręcić cały zawór co jest dość kłopotliwe w użytkowaniu.
wentyle

Wiesz już jaki w jaki wentyl wyposażona będzie twoja nowa dętka. Pozostaje jeszcze kwestia jego długości. Gdy kupisz za długi to nic się nie stanie, jeśli za krótki to kiepsko. Najprościej jest zmierzyć wentyl w starej, demontowanej dętce i na jego podstawie dobrać taki który nam pasuje: 40mm?, 50mm? a może 60mm?

Do tego wszystkiego możemy zaopatrzyć się również w dętki samouszczelniające. Ciekawe? Płyn w środku takiej dętki ma za zadanie automatycznie uszczelnić małe przebicia. Ciągle testuję te dętkę samouszczelniającą. Póki co za pierwszym razem przy sporym przebiciu (ok.5mm) niestety nie podołała. Jeśli macie jakieś doświadczenia z tym produktem to napiszcie w komentarzach.

Mam jeszcze małą sugestie odnoście wentyla. Chodzi o to aby na całej swojej długości był gwintowany i dokręcany do felgi/obręczy za pomocą małej nakrętki. dlaczego? ponieważ wentyle nie dokręcane do koła potrafią się chować/uciekać do jego środka np. podczas pompowania gdy w dętce nie ma powietrza, oraz wyginać się irytująco we wszystkie kierunki świata.

wymiana dętki 2

3. Pozostałe oznaczenia na oponie

opis opony

Jak dobrać odpowiednią oponę do swoich potrzeb? Rodzaje opon i ich przeznaczenie opisaliśmy w naszym artykule, który znajdziesz tutaj.

Podsumowanie

Mam nadzieje, że teraz nie będziesz mieć żadnego problemu z doborem odpowiedniej dętki do swojego roweru. Pamiętaj aby nie wybierać tej najtańszej. Zazwyczaj są to produkty słabszej jakości, a co za tym idzie bardziej podatne na przebicia i uszkodzenia.


Dodaj komentarz